הדוקטור ושאלות של אמון: Flesh and Stone

את בוטחת בו? (תמונות: BBC)

"האם את בוטחת בו?" שואל אוקטביאן את ריבר סונג על הדוקטור. "אני בוטחת בו לחלוטין", היא משיבה. "את צריכה להתחיל לבטוח בי". "אבל אתה לא תמיד אומר לי את האמת", היא משיבה. "אם תמיד הייתי אומר לך את האמת, לא הייתי צריך שתבטחי בי", הוא עונה.

"האם אני יכול לבטוח בך?" שואל הדוקטור את ריבר סונג. "אם אתה רוצה", היא עונה. "אבל מה כיף בזה?"

אמון הוא סוגיה מרכזית בפרק הזה, בעונה הזאת. הדוקטור מעל כבר באמונה של אימי פעמיים. פעמיים הוא טען שהוא תיכף חוזר, וחזר אחרי זמן רב. אבל לפחות הוא חזר.

ריבר, שאמרה שהיא בוטחת בדוקטור לגמרי, לא מאמינה באסטרטגיית "תעמידי פנים שאת רואה" של הדוקטור. ותכלס, היא צודקת. גם בנסיבות האלה, בהן המלאכים מבוהלים, ולא ממש מרוכזים בה, קשה להאמין שהם יקנו את התרמית הזאת. בטח לא לאורך זמן. ואכן, היא לא עובדת. ריבר היא זאת שמצילה את איימי. למרות שהדוקטור לא בטח בה שתוכל.

הדמויות שבהן כן אפשר לבטוח בשני הפרקים האלה הן המלאכים. בכל השיחות של בוב המלאך עם הדוקטור, הוא לא משקר אף פעם. גם כשיש לו אינטרס ברור לשקר. זה לא נאמר במפורש, אבל או שהבטחון העצמי של המלאכים כל כך עצום שאין להם עניין בשקר, או שהם לא יכולים לשקר.

איך הוא קשור? ולמה הוא נראה כמו חיוך?

הדוקטור בטארדיס

המלאכים אומרים בפרק הזה משפט דומה למה שאמר אסיר אפס כשגילה שהדוקטור לא יודע מה משמעות הסדק בזמן.  "הדוקטור בטארדיס לא יודע", הוא אמר. "הדוקטור בטארדיס לא הבחין", הם אומרים. בתגובות לפרק השני ציינה ניצן שבעונה הזאת, בניגוד לקודמות, כולם מזהים את הדוקטור, בניגוד לעבר שבו הוא צריך היה להסביר מי הוא. ואני לא חושב שזה מקרי. הנה תיאוריה: הסדק קשור למאורע כלשהו ביום החתונה של איימי. זאת כמעט ולא תיאוריה, כי קיבלנו לזה מספיק רמזים בפרק האחרון. משהו קורה, וכתוצאה ממנו יש סדק, שמגיע גם לילדות שלה. ואיכשהו, המעמד המיתולוגי של הדוקטור אצל איימי, משפיע על הזמן-חלל. או משהו כזה. אני לא יודע, אבל יש כאן משהו. כנראה שיש גם משהו בכך ששתי המפלצות שהופיעו עד כה העונה השתמשו בביטוי הזה, "הדוקטור בטארדיס". זה ספציפי מכדי שיהיה מקרי, אני חושב.

האב בישוף אוקטביאן הוא: סר ז'ורה מורמונט

איאן גלן, ששיחק בשני הפרקים את אוקטביאן הוא שחקן שלא הולך להיעלם כל כך מהר מהאופק של חובבי המד"ב והפנטסיה. הוא לוהק לתפקיד סר ז'ורה מורמונט בסדרה Game of Thrones ש-HBO מבשלים לשנה הבאה המבוססת על סדרת ספרי "שיר של אש ושל קרח" של ג'ורג' מרטין. ואני חייב לומר שההופעה שלו כאן, במיוחד בסצנה האחרונה שלו, נותנת לי בסיס לאופטימיות. לא רק בנוגע אליו. יש כבר סיבות לאופטימיות בנוגע לליהוק של הסדרה. שון בין מושלם לאדארד סטארק, ופיטר דינקלאג' הוא אחלה ליהוק לטיריון. אבל מעודד לראות שגם שחקן שלא ממש הכרתי שיופיע בסדרה עושה עבודה מצוינת. וכן, למקרה שאתם תוהים, הסדרה הזאת היא מושא אובססיה לא קטן אצלי. ויש סיכוי יותר מסביר שאכתוב עליה באובססיביות כשהיא תעלה על המסך בחצי הראשון של השנה הבאה. אוה, כן.

10 תגובות על ״הדוקטור ושאלות של אמון: Flesh and Stone״

  1. הדבר שהרגיז אותי במיוחד בפרק הזה היה העובדה שפתאום, הודות למקרה החירום אליו נקלעו המלאכים עקב הסדק, הם הפגינו התנהגות מן הסוג שלכאורה, הם לא היו אמורים להתאפיין בו. או שאנחנו מסתכלים, או שהם זזים. לפעמים הם חלקיק ולפעמים הם גל. זו היתה אחת הסיבות שבגללן ממש חיבבתי את המפלצות האלה.

    ואז מתברר שלא. הם רק מסווים את עצמם ככאלה, ובעצם אין להם בעיה עם כל הקטע הזה שקוראים לו תנועה, בין אם הם נצפים ובין אם לא.

    קילקלו לי את הכיף.

    1. אם רואים אותם, הם פסל. זה לא משתנה. החלק השני, לעומת זאת… כן. מופאט בפירוש הקריב חלק משמעותי מהמגניבות של המלאכים לטובת הסצנה של "איימי הולכת בקרבם עם עיניים עצומות". שהיתה מגניבה, אבל לא מגניבה מספיק כדי לפצות על זה.

  2. דידי אין הערות על הרמזים החזקים (הטרמה או הטעייה?) שריבר הולכת להרוג את הדוקטור?

    תפסתי מהפרק הזה כפרק מעולה להתפתחות הדמויות. מחד יש לנו את איימי, עד כה בטוחה בעצמה (כבר בפרק הראשון מאתגרת את הדוקטור וממשיכה לסכן את בריטניה בלחיצת כפתור ולומר לדוקטור שהיא לא כזאת תלותית) ובטוחה בדוקטור (כפי שציינת הוא נטש אותה פעמיים והיא עדיין רצה איתו בלי לחשוב פעמיים יום לפני חתונתה). פתאום היא מפוחדת, מבולבלת, חלשה, חסרת ביטחון, וממש לא בטוחה שאפשר לסמוך על הדוקטור. מאידך הדוקטור שגם הוא עד כה היה יהיר, חסר גבולות ורשלני פתאום מרגיש אשמה (הדמעות כשהוא הבין שלא יצליח להציל את אוקטביאן), חוסר אונים (צעקות לכל כיוון) וכן, פחד. משחק מבריק ממאט וקרן (אני חייבת להודות שמאוד נהניתי ממאט בסצינה ההזויה בסוף) וגוונים מעניינים שמתווספים לציור האופי של הדמויות המרכזיות.

    אה ולא שמתי לב למשפט על הטארדיס, תפיסה מעולה. במיוחד לאור העובדה שספקולציות רבות טוענות שה"רע" של העונה תהיה הטארדיס.

    1. האמת, תכננתי לכתוב על זה ושכחתי. ריבר. דוקטור. היא בטוח לא תהרוג אותו, אבל אולי היא "תהרוג אותו". כלומר, תעשה משהו שיתפרש כאילו היא הרגה אותו. אני לא מאמין שהיא תגרום לרגנרציה, כי אני בספק אם מופאט כבר מתכנן את פרק סוף הקריירה של מאט סמית' כדוקטור. מה שאומר שאו שהיא – כאמור – "תהרוג" אותו. או שהיא תהרוג מישהו אחר. אבל באמת.

      ובנוגע לספקולציות, לא ידעתי. אבל זה מעניין. מה, כתוצאה של התיקון שלה?

      1. אני לא יודעת איך היא יכולה "להרוג אותו". זאת אומרת היא יכולה להרוג אותו מנטלית בכך שהיא משכיחה ממנו מי הוא (כמו Human Nature ) אבל זה לא מסוג הדברים שלפי דעתי היו מביאים אותה לכלא. אגב יכול להיות שהיא ממש הורגת אותו. אף אחד לא הבטיח לנו שהסיפור הזה עם ריבר יסתיים עד סוף העונה. ייתכן שמופאט שומר את זה עד לרגנרציה בעוד כמה עונות.

        תיאוריה נוספת שמתבססת על התיאוריה ששמעתי וציינתי שבוע שעבר שריבר היא דוקטור עתידי, ייתכן שהיא "הורגת" את הדוקטור בזה שהיא עושה רגנרציה לעצמה. זה שוב לא כל כך מסתדר עם עניין הכלא אבל זה ייתכן…

        לגבי הטארדיס קראתי את זה בכמה וכמה מקומות ועד עכשיו זה לא ממש התחבר לי (לא הבנתי מאיפה זה מגיע). זה מתחיל להישמע לי יותר הגיוני. וכן כתוצאה ממה שהוא עשה בה בפרק הראשון.

  3. זהו, שמה שעיצבן אותי בנקודה הזו היתה שעד לסצינה של איימי בעיניים עצומות, היתה שמירה קפדנית על כך שהצופים רואים מה שהדמויות רואות בכל הנוגע למלאכים. ז"א, אנחנו לא רואים אותם זזים, אלא רק את תוצאת התנועה. ואז קיבינימט, אף אחת מהדמויות לא מסתכלת, אז אנחנו יכולים לראות אותם זזים. זה הביא לי את החלסטרה. לא שוברים ככה קירות.

    (גם הדאוס אקס מאכינה שבמסגרתה כמובן שברגע הקריטי ביותר, ריבר הקפיצה בחזרה את איימי, היתה מרגיזה, אבל נו שוין)

    ובכלל, סצינת "איימי הולכת בקרבם עם עיניים עצומות" עשתה מהמלאכים יצורים הרבה יותר פרימיטיביים וטיפשים ממה שמופאט גרם לנו לחשוב עד לאותה הנקודה. זה מדרדר את המלאכים לכדי חיית טרף שחושבת שהאפוסום שרדפה אחריו מת באמת וממשיכה הלאה.

    (שלא לומר: קיבינימט! עצימת עיניים לא מכבה את הקורטקס הויזואלי!)

    1. אין ויכוח בנוגע לשום דבר, פרט לטענת הדאוס אקס מאכינה. ריבר אמרה שיש שם טלפורטר, ושהיא מנסה לתקן אותו. והיו להם את הקואורדינטות של איימי. אנחנו, הצופים, ביטלנו את זה כי הדוקטור ביטל את זה. טעינו. אני חושב שזה דווקא מאד מכוון.

  4. אני לא זוכרת אם ציינתי את זה, אבל אני ממש אוהבת את ההתכתבות עם The hand of fear מהדוקטור הישן. שוב יצור מאבן שמתחדש/מתרפא מקרינה/אנרגיה. אני מאד אוהבת בדוקטור את הבניה של יקום שלם שלא סובב סביב בני אדם, או כדור הארץ, או הדוקטור, והאמת שכל הקטע של "את האדם החשוב ביקום" לא מצא חן בעיני כבר בדונה, וממש יבאס אותי אם שאר העונה תהיה סביב "הסדק רודף אחרי איימי כי היא האדם החשוב ביקום".

  5. אין לי מושג מה אתם מקטרים, אני אישית עשיתי במכנסיים כשהמלאכים התחילו לזוז. עד עכשיו יש לי צמרמורת כשאני חושב על זה – ככה שמבחינתי זה היה שווה.

    בכל מקרה, יש לי הימור אחר לגבי את מי ריבר הורגת. אחרי הכל זה, כנראה, מי שלימד אותה להטיס את הטארדיס (את שניהם היא מכנה The best). ומכיוון שאין אדוני זמן אחרים מלבד הדוקטור, ומכיוון שהדוקטור היה "עסוק באותו יום" כשמי שזה לא יהיה לימד אותה להטיס את הטארדיס, המסקנה המתבקשת היא שצריך מישהו שהוא הדוקטור, אבל גם לא הדוקטור. למיטב זכרוני כבר כשנה מסתובב לנו מישהו כזה.

  6. לי מאוד חשוב לציין שאני אמרתי כבר בעבר שלאיימי החביבה יש אינטרס ברור בדוקטור. נכון, היא לא מאוהבת בו כמו רוז, אלא בצורה הרבה יותר מודרנית וחביבה פשוט רוצה להשכיב אותו. אני מזכירה שוב את הפרשנות שלי למבט ההוא לפני כמה פרקים. 🙂

    וזה נחמד שכל אשה בחייו של הדוקטור היא האישה החשובה ביקום. ככה בדיוק גבר צריך לגרום לאישה להרגיש. או משהו.

להשאיר תגובה

