מחשבות ראשונות על עברית, קורא הספרים של ניופאן וסטימצקי

ניופאן וסטימצקי השיקו היום את evrit (כלומר, עברית), קורא הספרים האלקטרוני השני שתומך בשפה העברית והראשון שמושק עם חנות. אני מקווה להתנסות בספר בקרוב ולדווח, אבל בינתיים יש לי מחשבות על המידע שנחשף במסיבת העיתונאים.

להקת העברית (תמונה: יחצ)

הספר קורא ספרים בפורמטי epub ו-PDF, אבל לא נאמר בהודעה לעיתונות האם הוא קורא קובצי epub נטולי נז"ק. אני מאמין ומקווה שכן. המחיר, 1,400 ש"ח עם החזר של 400 לרכישת ספרים באתר, יקר מדי לטעמי אבל הגיוני בסטנדרטים המקובל כיום בעולם.

באתר מספר מצומצם של ספרים באנגלית בחינם מפרויקט גוטנברג. זה נחמד, אבל קצת מוזר. כי אם כבר יש לכם את האפשרות לתת ספרים מגונטברג, למה כה מעטים? בכלל, 200 הספרים שיש בחנות נראים לי כמו מספר מזערי. קוראי ספרים אלקטרוניים מאפשרים, בין השאר, רכישה של הזנב הארוך של הקטלוגים, כך שספרים שכבר קשה להדפיס ולשים על המדפים עקב עלותם הופכים זמינים לקוראים. האתר של עברית, לעומת זאת, מתמקד ב"רבי מכר". כלומר, ספרים שממילא זמינים בכל חנות. אני מבין את ההחלטה להתחיל עם רבי המכר, אבל קצב מילוי האתר הצפוי – 30 ספרים בחודש – הוא בלתי סביר בעליל.

שאלה מעניינת היא כמה יעלה הספר השני שצפוי להגיע מבין ניופאן וסטימצקי. לפי דיווחים, מדובר ב-Alex של חברת Spring Design, מכשיר מסקרן בהרבה, עם שני מסכים שהתחתון מביניהם הוא למעשה מחשב שמריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. בינתיים, הנה הפרסומת של עברית, ביוטיוב.

7 מחשבות על “מחשבות ראשונות על עברית, קורא הספרים של ניופאן וסטימצקי”

  1. תודה דידי על הדיווח הזריז.
    אכן קצת אכזבה מהמגוון -‏ קורא אלקטרוני נועד לדלג מעל מחסומי המדפים בחנות ולתת במה לכל הכותרים שלא קיימים או לא מקודמים מספיק בחנויות.‏ אם כבר נתנו גישה לגוטנברג,‏ למה כ"כ מעט ספרים? גם לגוגל יש מאגר חינמי של מאות אלפי כותרים.‏ חבל.
    ניופאן וסטימצקי יכלו להיות המו"ל של אלפי סופרים,‏ שלא מצליחים להגיע למדפים.‏ 30‏ ספרים בחודש נשמע כמו בדיחה לא טובה.‏ חבל.

  2. לפי הפרסומת ברשת הממשק שלו מעוצב ממש לא יפה, חיקוי של ה kindle. למה מכשיר בעברית משמעו פונט מכוער(מקווה שיש אפרות בחירת פונט כמתבקש). ואם הם באמת רוצים לשנות הרגלי צריכה בשוק הספרים הישראלי שינקטו בתמחור הוגן של מוצר כניסה. 1,400 ש"ח זה כבר Ipad והוא עושה הרבה יותר. גם יותר סקסי.

  3. בעקבות החוויה הטראומטית של נפילת הסוני רידר שלי על הרצפה (גם אם בסופו של דבר הצלחתי לתקן את הנזק), אני הרבה יותר מודעת לייתרון הגדול של מכשיר מקומי (שאני מניחה שמגיע עם סוג כלשהו של אחריות, או לפחות מעבדת תיקונים). אני מניחה שאם הייתי קונה מכשיר כיום, זה היה מכשיר מקומי (גם אם הסוני שלי הרבה יותר אדום וחתיך). אם כי לא בטוחה שדווקא את זה.

    נחמדות האפשרויות לחיפוש מילים ולכתיבת הערות, וכמובן החיבור לחנות. מסך מגע אמור להיות גם כן נוח, בתקווה שזה לא בא על חשבון חדות התצוגה כפי שהיה בדגם המסך-מגע הראשון של הסוני רידר, שנגנז עד מהרה. קצת פחות נחמדה העובדה שיש למכשיר הזה זמן סוללה של עשר שעות (הם עושים צחוק? מה זה עשר שעות, זה כלום בהשוואה לקוראים אחרים. והם עוד מעזים לקרוא לזה באתר שלהם "חיי סוללה ארוכים".) השאלה המהותית היא כמו שאמרת, אם אפשר לייבא אליו גם מסמכים נטולי נז"ק מבחוץ (בעיקר לאור המבחר המוגבל באתר וקצב הוספת הספרים המתוכנן שהוא לא מרשים בלשון המעטה. וכמובן, ההיעדר הבולט של קטלוג הוצאת הספרים הגדולה בארץ והמתחרה הישירה של כתר/סטימצקי…).

    אבל בלי קשר לאיכויות הספציפיות של המכשיר, פשוט משמח אותי שסוף סוף יש מכשיר כזה מטעם גוף גדול. יש תחושה שעברנו איזושהי מסה קריטית מבחינת היחס לספרים אלקטרוניים ושנתחיל לראות בזמן הקרוב יותר ויותר מכשירים וספרים. וכיוון שכנרת-זב"מ ממילא נמצאים בתהליך של דיגיטציה של כל הקטלוג שלהם עבור אופציית ההדפסה האישית שהתחילו להציע לפני כשנה, אני מקווה שבעתיד הלא רחוק גם הם יצטרפו לחגיגה. מוי כיף, בקיצור.

  4. ברגע שבעיית הRTL בEPUB תפתר, (וביננו, זה רק עניין של זמן), לא תהייה משמעות למכשירי עברית ייעודיים. אני חושבת שעיקר הבעייה, כרגע, היא שאין מספיק ספרים בפורמטים שניתנים לקריאה על ידי קוראים דיגיטליים שונים. המבחר מצומצם עד מאוד וספרים חינמיים ניתן למצוא רק בקטגוריית ספרי הקודש. הוצאות קטנות שרוצות להחזיר עטרה ליושנה, טוב יעשו אם יעלו את הספרים שלהם לרשת בפורמטים שונים, ללא קשר למכשיר החדש בעברית. תחרות היא דבר בריא ומונופול לא כל כך…

    נ.ב. יש לי sony reader ואני קוראת בעיקר באנגלית

להשאיר תגובה

