נוקיה כאנדרדוג? מחשבות על העתיד של חברת הסלולר הגדולה בעולם

אם יש דבר אחד שחובבי נוקיה בעבר ובהווה מסכימים עליו הרי הוא שאנחנו בעד אנסי ואניוקי. אנחנו בעדו בגלל שהוא אדם מוכשר, ובגלל שהוא אדם ישר. וישיר. אנסי ואניוקי אומר את דעתו. ואניוקי, האיש מספר שתיים בחברה, עבר מספר חילופי תפקידים בשנים האחרונות. במשך רוב השנתיים האחרונות הוא היה אחראי על מאמצי השיווק של החברה. השבוע הוא חזר לתפקיד שמתאים לו יותר: ראש חטיבת הפתרונות הניידים. במילים אחרונות, הוא האיש שאחראי לגרום לחבילה של מכשירים ושירותים לעבוד.

עם כניסתו לתפקיד החדש, כתב ואניוקי פוסט בבלוג הרשמי של החברה. כותרת הפוסט היא: מתחילים להחזיר מלחמה עכשיו. ואניוקי כותב אמנם שמטרתו היא "להשאיר" את נוקיה במעמד של מובילת שוק, אבל הוא כותב גם שהוא מחויב "להחזיר" את נוקיה להיות מספר אחת במכשירים מתקדמים. יש כאן הודאה בכך שהמקום הזה כבר לא שייך לענקית הפינית.

פתרון ביניים. אבל נחכה ונראה (תמונה: נוקיה)

ההודאה הזאת משולה, במידה רבה, לאדם שעומד במבול ואומר, "נו, טוב. כנראה יורד גשם". גם כחסיד גדול של נוקיה, ומאמין במפת הדרכים של הפלטפורמות שלה, כתבתי בעבר שהמכשירים שלה לא יכולים להתחרות *כמות שהם* עם מכשירי אנדרואיד ועם האייפון. וכשאני אומר "כמות שהם", אני כולל גם את ה-N8. זה מכשיר שאני מאד מצפה לו. מכשיר שאני חושב שבמובנים מסוימים יהיה הטוב מסוגו. אני מאמין שזאת תהיה המצלמה הסלולרית הטובה ביותר אי פעם. אני מאמין שזה יהיה מכשיר מולטימדיה טוב מאד. אבל רוב הממשק עדיין לא השתנה משמעותית. רוב הממשק לא ישתנה עד סימביאן^4.

זה לא חדש. זאת מפת הדרכים כבר הרבה זמן. העבודה של המוסד הסימביאני מאז הקמתו מכוונת ליציאה של סימביאן^4. השינויים שנעשים בדרך הם שלבים הכרחיים. אבל הם שלבים שמובילים לאנשהו. והמקום אליו הם מובילים כולל רכיב אחד קריטי, שמשפיע מאד על העבודה של נוקיה מול מפתחים כיום: שבירת תאימות. יישומים ישנים לא יעבדו על סימביאן^4. לא ניתן יהיה "להתאים" אותם, כפי שניתן כיום להתאים יישומים לדור הבא של סימביאן. QT, סביבת הפיתוח עליה נוקיה מהמרת עם כל הקופה, היא פרדיגמה חדשה.

אפשר כיום לפתח יישומים ב-QT למכשירים נוכחיים. אבל כדי להריץ אותם, משתמשים צריכים להתקין גם ספריות QT במכשיר. זה לא תהליך זורם. ב-N8, התמיכה ב-QT תהיה מובנית, אבל זה מכשיר כלאיים. מכשיר שתומך בשתי סביבות פיתוח שונות. מסימביאן^4, QT היא חלק מהבסיס של המכשיר, ו-Avkon, סביבת הפיתוח הישנה – והשנואה על ידי מפתחים רבים – לא תהיה עוד.

אבל כל זה יקרה בשנה הבאה. זאת הסיבה שואניוקי אומר ש-N8 יהיה מכשיר סדרת N היחיד של נוקיה עם סימביאן^3, בעוד שיש סיכוי חזק שיהיו מכשירי N עם סימביאן^4 (בניגוד למה שדווח במקומות רבים). ובינתיים, יש את מיגו. ואניוקי עושה כאן הפרדה שהיא סמנטית, ומיועדת במידה רבה להקטין את המתחרים, כשהוא אומר שסימביאן תתחרה מול אנדרואיד ואייפון, בעוד מיגו תתחרה בעולם המחשבים. מחשבים שנכנסים לכיס. iOS מפעילה כבר כיום מכשיר שהוא סוג (מוגבל, מפגר וקסום) של מחשב: האייפד. ויש מגוון מחשבים עם אנדרואיד בדרך. אלה הם המתחרים של מיגו. ואניוקי יודע את זה.

עדיין המכשיר שלי (תמונה: יחצ)

אבל הוא מנסה להעביר כאן מסר. זה דומה למסר שגוגל ניסתה להעביר כשכינתה את הדור החדש של מכשירי אנדרואיד בשם המפגר "סופרפון". זה דומה למסר שנוקיה ניסתה לשדר לפני שנים כשכינתה את ה-N73 בשם מחשב מולטימדיה. הנה המסר: מה שמגיע לא דומה למה שהיה. הרף עולה, ואנחנו מעלים אותו.

זה המקום בו נוקיה חייבת להיות. מחשבתית וביצועית. בשנתיים האחרונות, היא לא היתה בו. שתי הפעמים האחרונות בהן נוקיה העלתה את הרף לתעשייה היו N95 (מכשיר שהיכולות שלו היו בלתי נתפסות כשהוא הוכרז) וה-E71 (המכשיר האהוב של החברה בשנתיים האחרונות, למרות שיש קולגות לשעבר שלי ששונאים אותו, ונוטרים לי על שהמלצתי עליו).

מיגו חייבת להיות העלאת רף. סימביאן^4 חייבת להיות העלאת רף. מיגו, למרות מה שואניוקי אומר, חייבת להתחרות ישירות מול אנדרואיד. יותר מכל. אבל גם מול חלונות 7 מובייל ומול אייפון. סימביאן צריכה לכוון ישירות לבטן הרכה – והיא רכה – של RIM ובלאקברי. זאת הסיבה לשותפות של מיקרווספט ונוקיה סביב סימביאן. שותפות שתוביל לאינטגרציה הדוקה יותר ויותר בין המכשירים של החברה הפינית ליישומים העסקיים של החברה מרדמונד. כתבתי בעבר ואני עדיין חושב כך: בלאקברי היא פלטפורמה פגיעה. היא בנתה לעצמה מבצר, והיא חושבת שטוב לה בו, והפער בין הממשק והיכולות האינטרנטיות והמחשוביות של המכשירים שלה לבין המתחרים הולך וגדל. מתישהו בשנה הקרובה, זה יתחיל להיתרגם במכירות. RIM תמצא את עצמה במקום בו נוקיה מצאה את עצמה לפני יותר משנה: לא ערוכה.

בפוסט שלו מזכיר אנסי ואניוקי ארוע שקרה השבוע, ושעליו תכננתי לכתוב מעבר לציוץ ששלחתי: סגירת האתר Symbian-Guru.com. לכאורה, זה לא סיפור כזה גדול. אז נסגר בלוג שעסק במוצרים שלהם. ביג דיל. מעשית, זה סימן קריטי. נוקיה סובלת מהיעדר באוונג'ליסטים. במיוחד בארצות הברית, אבל לא רק. כאשר אדם כמו ריקי קאדן, שהשקיע את השנים האחרונות בחייו במלחמה לצד נוקיה, מחליט שהוא נוטש וקונה מכשיר אנדרואיד, זאת מהפכה. קאדן, אחד מהמוני מאוכזבי N97, פשוט איבד את התקווה. ואניוקי כותב שהחברה נחושה להחזיר לצידה את התומכים, כולל את ריקי.

בניגוד לקאדן, אני לא איבדתי תקווה. אולי בגלל שאני לא משתמש ב-N97, כך שאני לא נתקל ברמה יומיומית בתסכול שהמכשיר גורם. אולי בגלל שאני לא ציפיתי לשינוי האמיתי עד סימביאן^4. האם מכשירי אנדרואיד מפתים אותי? ודאי. גרסת המקלדת (עם WiMax) של הסמסונג גלקסי S, שהושקה בארצות הברית תחת השם Epic 4G, לדוגמה, היתה מפתה אותי מ-א-ד לו היתה מושקת בגרסה התואמת לרשתות בארץ. גם הדרואיד X מרשים, למרות שאני צריך מקלדת. וגם הדרואיד2 נראה אחלה.

אבל אני עדיין אוהב מדי את החומרה של נוקיה, ומאמין שהתוכנה תהיה שם. זה ייקח זמן. זה קרב הרבה יותר קשה ממה שהוא היה אם נוקיה היתה מתעוררת בזמן. אבל כנראה שפעם פאנבוי, תמיד פאנבוי. אלא אם מיגו וסימביאן^4 יאכזבו. אז, יהיה קשה לי מאד להצדיק הישארות במחנה הפיני.

26 מחשבות על “נוקיה כאנדרדוג? מחשבות על העתיד של חברת הסלולר הגדולה בעולם”

  1. ללא ספק נוקיה צריכה להמציא את עצמה מחדש גם בשביל הצרכנים וגם בשביל המפתחים זה הדדי.
    המקומות בהן נוקיה כשלה הן ללא ספק ב-2007 בהשקה של האייפון, נוקיה "התעלמה" מאייפון בכל הרמות, וגם לא צפתה את העתיד (מסכי מגע).
    הנקודה השנייה היא ה-OVI, למרות שישנם שירותים טובים, המשתמשים העדיפו להמשיך ולהשתמש בשירותי האינטרנט האחרים (יוטיוב, פליקר וכו'), אולם נוקיה המשיכה לדחוף עם ה-OVI.
    ללא ספק ההכרה של נוקיה חשובה, ובהחלט מבשרת טובות.

    1. לא מסכים איתך בנוגע לאובי. בכלל. הרעיון נכון. שירותים חזקים שגם מתממשקים עם שירותים חיצוניים. הבעיה של אובי היא שהשירותים לא היו חזקים מספיק כשהושקו, וזה עדיין נכון לחלקם.

  2. ההכרה במיצוב הנוכחי של נוקיה אל מול התחרות היא חשובה מאוד, אני מקווה רק שאינה מאוחרת מדי.
    כל תומכי הענק הפיני (ואני בינהם) רוצים לראות את הענק הפיני משיק מכשיר שיעשה רעש דומה לזה שעשה ה-N95 בזמנו – עד היום אחד המכשירים הטובים ביותר שלהם, למרות הסליידר והיעדר הטאץ'.
    גם אני מחכה לנוקיה הטאץ' המתאים שייתן לי תחושת ביטחון לגבי שידרוג האי72 שלי.

    הנקודה השנייה שציינת, סגירת הבלוג סימביאן-גורו היא לדעתי החמורה יותר – ודורשת ניתוח חירום. אחת מהסיבות להצלחה של אפל עם אייפון וגוגל עם אנדרואיד היא קהילת הגיקים שעוטפת אותם, ועושה evangelism ברשת. נוקיה חייבת להחזיר את אהדת הבלוגרים כדי שיעזרו לה לחזור למקום הראשון בשוק הסמארטפונים.

  3. השבוע ה־E61 הוותיק והאהוב שלי התאבד, כך שאני (שוב) בשוק לסמארטפון עם מקלדת, מוקדם משציפיתי.
    מכשירי האנדרואיד קורצים לי. למשל ה־motorola milestone. מצד שני, אולי כדאי ללכת על מוכר וללכת על ה־E72 של נוקיה?

    אוי, הדילמות, הדילמות…

    מה באמת ההמלצה היום למי שרוצה סמראטפון עם מקלדת, ותמיכה בכתיבה/קריאה בעברית (אין צורך בממשק עברי)?

    1. היה לי את הנקסוס של גוגל ואת HD2 של HTC לסקירה שכתבתי בניוז-גיק והמפרט הטכני של שלושת המכשירים יחסית דומה, במיוחד בצד המעבד והזיכרון הפנימי – שהם הדברים החשובים בסמארטפונים. הנקודה השלישית שחשובה לי מאוד היא זמן סוללה. עדיין לא יצא לי לשחק עם המיילסטון, אבל הסקירות מהללות. לדעתי לדידי יצא לעבוד איתו כמה ימים.

      בדומה לדידי, אני כרגע עם הE72 – מכשיר מצויין, למרות היעדר מסך המגע. המעבד מהיר, עובד יפה עם מספר יישומים ברקע והסוללה מחזיקה יום מלא (24 שעות) של שימוש גבוה מעל הממוצע. כמובן שהתמיכה בעברית/אנגלית היא מלאה, כיאה לנוקיה ויורוקום.

    2. שיחקתי עם המיילסטון. הוא מכשיר מצוין. הוא יהיה עוד יותר מצוין אם מוטורולה ישימו עליו אנדרואיד 2.2, ואני מאמין שהם יעשו את זה תוך כמה חודשים. מכל המכשירים שחברה ניסתה לתת לי במתנה, זה המכשיר שהכי הצטערתי להחזיר.

      אבל אני אצטט את עצמי, מכאן: https://didichanoch.wordpress.com/2010/02/27/why-e72/
      "אני חושש מלשים את כל הביצים שלי בסל של גוגל. באז הוכיח שאי אפשר לסמוך על גוגל עם הפרטיות שלנו, וכבר עכשיו אני משתמש בשירותיהם למייל, RSS וחיפוש. השימוש בגוגל במחשב מטריד אותי, אבל פער האיכות גדול מדי. ניסיתי את בינג, והוא פשוט לא מספיק טוב. במיוחד בארץ. ובמייל ו-RSS אין תחרות אמיתית. אבל בנייד קשה לי יותר להפקיד את המידע שלי בידיים של פלטפורמת הפרסום הגדולה בעולם. הנייד אישי יותר, וכאמור, אני לא סומך עליהם באמת."

      לעומת E61, ה-E72 הוא קפיצה נחשונית לתוך העתיד. כשקניתי אותו בפברואר הייתי שלם מאד עם ההחלטה. עכשיו… אני לא יודע. המיילסטון הוא באמת מכשיר מצוין. ותודות לשדרוגי הגרסה, האופק שלו חזק יותר משל E72, שמריץ מערכת הפעלה שמגיעה לסוף חייה. יתרון אחד של הנוקיה הוא שהוא נמכר בשלוש המפעילות. אני לא יודע איך את חשה בנוגע לסלקום, אבל הם האופציה היחידה למיילסטון. אלא אם את קונה מחוץ לספק. לפי החוק כיום, מגיע לך ההחזר המקובל על מכשיר מקביל, מה שאמור לכסות אותך על רוב מחירו. יש גם את השיקול הגוגלי לחיוב. אם את כבר חיה בעולם שלהם, כלומר משתמשת בג'ימייל ובגוגל קלנדר, זה יתרון משמעותי לאנדרואיד.

      שורה תחתונה? אם שיקולי הפרטיות לא מדאיגים אותך, ואת משתמשת בשירותים של גוגל, כנראה שהמיילסטון הוא בחירה טובה יותר (אם כי בדקתי באתר סלקום הרגע, ואזל המלאי זמנית). אבל E72 הוא מכשיר בנזונה.

      1. טוב, אז רכשתי מיילסטון (עצמאית, לא דרך סלקום)- ואני מרוצה.
        גם ככה יש לי לא מעט מידע בגוגל, אז האינטגרציה מהסלולר נוחה מאוד.
        זה מאוד נוח לצלם בסלולר, וכשמגיעים לרשת wifi, להעלות את התמונות ישירות לפיקאסה או ליוטוב.

        המקלדת הפיזית נוחה, והחסרון היחיד שנתקלתי בה עד עכשיו זה שבמצב עברית, כדי להקליד פסיק צריך שילוב של שני מקשים.

        ברוב המקומות העברית סבבה, אם כי יש גליצ'ים קטנים פה ושם (שורת הנושא ב־gmail הפוכה במסך הראשי אבל לא בתוך ההודעה, פה ושם יש מקומות שמספרים מופיעים בהם הפוך) אבל זה לא נורא.

        בסך הכל, אני מרוצה מהבחירה שעשיתי.
        תודה על ההכוונה והסקירות!

  4. גם לי היה רק נוקיה ב5 שנים האחרונות התחיל עם נוקיה 3200, אח"כ 6600, אח"כ n70 ועכשיו 5800.

    שניים מתוך הארבעה, נחשבים לבין המכשירים הטובים ביותר שהחברה הוציאה. ואכן היו ככה. מבחינת חומרה, אמינות, חוזק, מדובר במכשירים מאוד טובים!!. אבל מבחינת ממשק, נעשה בשנים האחרונות איזשהו מעבר לממשק מכוון משתמש עבור טלפונים ניידים.
    נוקיה מצטיינת בחומרה, אבל נכשלת בתוכנה!, זה מתחיל עם חוסר הבהירות בין ovi לבין pc-suite. הרבה מאוד באגים בשני התוכנות האלה, הרבה מאוד!. השימוש ב 5800, לא נוח, למשל מספר ההקשות שצריך לעשות כדי להחליף את המקלדת מעברית לאנגלית (ממש מייאש).
    אני רואה את עצמי עובר לאנדרויד, בגלל התוכנה אבל חושש בגלל החומרה.
    אבל אין לי ספק, שבעוד כשנה, או שהטלפון יילך לאבדון לפני, אני כנראה אעבור חברה, כי נוקיה כבר לא מספקת אתה החוויה הנדרשת והממשק הדרוש.

  5. קצת פרופורציות עלולות להיות לעזר.
    אתה כמעט אומר קדיש על חברה שקיימת כמעט 150 שנה, בגלל שבשנתיים האחרונות היא לא הוציאה טלפון שמצא חן בעיניך.

    1. אמרתי קדיש? באמת? אסף, אני מכיר אותך הרבה שנים. מעולם לא חשבתי שיש לך בעיות בהבנת הנקרא. אני עדיין – כפי שכתבתי – מאמין בנוקיה.

  6. עצם העלאת השאלה, כאילו למה שיצא או לא יצא ב*שנתיים* האחרונות להעיד על משהו בכלל, על כיוון מובהק, או מי יודע מה, זאת הבעיה. והאמת, זה די אופייני בקרב העוסקים בטכנולוגיה. כמו האלה ששוכחים אילו אחוזים ניכרים של המחשבים בעולם מריצים "מערכות הפעלה מודרניות". וכן, מערכת ההפעלה ה"לא מודרנית" XP שוחררה לפני פחות מעשור.

    ואם אתה כבר כאן, מה אתם עושים בהמשך היום?

    1. שנתיים זה המון. עידן. למוטורולה לקחו שנתיים להגיע לסף האבדון. גם לפאלם. פעמיים. והשוק השתנה במובנים רבים בשנתיים האלה. יש נתחים בשוק בהם המצב של נוקיה מעולה, גם היום. אבל אלה לא הנתחים הרווחיים. ואלה לא הנתחים שמניבים מכשירים שאני – ורוב האנשים שמעוניינים לקרוא על טכנולוגיה – ארצה לקנות.

      שים לב למה שגרם לפוסט הזה: לא אני העליתי את השאלה. מספר 2 בנוקיה העלה אותה. ותאמין לי שקראתי מספיק הספדים אמיתיים לנוקיה בשנתיים האחרונות. זאת עדיין לא העמדה שלי. אבל נוקיה נמצאת בצומת חשוב. היא נמצאת בו כבר זמן מה. הבחירות שלה בשנה האחרונה, שיגיעו למדפים בשמונת החודשים הקרובים, יקבעו במידה רבה את העתיד שלה כיצרנית סמארטפונים. יש עכשיו מלחמת פלטפורמות. זאת מלחמה על צרכנים, אבל גם על מפתחים. אם נוקיה תמשיך להפסיד בקרב המפתחים, היא תאלץ לבצע שינוי עצום באסטרטגיית הפלטפורמה שלה. אותי, זה מעניין.

      בהמשך היום אנחנו בבית.

  7. אני מחכה לבואו של הN8. כחובב גאדג'טים הדבר הכי חשוב לי הוא נוחות, מצלמה וחיבור ישיר לרשתות החברתיות. מתלבט בין אייפון 4, מיילסטון, מיילסטון XT720 וה-N8. מה היית ממליץ לי מבין הארבעה???

    1. אם מקלדת לא חשובה לך, אתה יכול למחוק את המיילסטון. ב-XT720 שיחקתי רק קצת, והעיצוב שלו מרהיב בעיני. אבל אני לא חושב שהוא יודע עברית. את N8 ניתן יהיה לשפוט רק כשהוא יצא. המצלמה שלו מעולה, כמובן. גם המצלמה של אייפון4 טובה מאד. מכיוון ש-N8 יגיע רק עוד זמן מה, וגם לאייפון4 ייקח זמן להגיע לכאן עם עברית, זאת החלטה שלא הייתי מקבל עכשיו. חכה חודשיים, ואז נראה מה קורה. מי יודע, אולי בינתיים גם נשמע על דרואידX לשוק האירופי. או על סמסונג Epic בגרסת HSPA. סוף הקיץ יהיה זמן מצוין לקנות סמארטפון בישראל או באירופה.

  8. הN8 לא אמור להגיע באוגוסט? למעשה אתה אומר שהתחרות בשבילי היא בין נוקיה N8 , אייפון 4 ודרואיד X? קראתי הרבה מאמרים ומהם ניתן להבין שהאייפון 4 קצת מלווה בתקלות, הנוקיה מרשים אך בעל מערכת הפעלה הפחות איכותית מבינהם ועל הדרואיד X לא שמעתי. מה מיוחד בו? אמור להגיע?

    1. אמור להגיע באוגוסט. אני חושב שסביר יותר שיגיע לספטמבר. לאייפון 4 יש תקלות, והן אמיתיות. אבל הוא – וכאנטי אייפוניסט קשה לי לכתוב את זה – הסמארטפון הטוב בעולם כרגע. דרואיד X הוא דגם שנכון לעכשיו יש רק בורייזון בארצות הברית. אבל אני מקווה לגרסה בינלאומית שלו.

      סימביאן^3 היא מערכת הפעלה איכותית ובשלה, אבל עם ממשק נחות ומיעוט יישומים. כפי שכתבתי המון פעמים, נוקיה תהיה מאחור מבחינת ממשק עד שיצאו סימביאן^4 ומיגו.

      1. שאלה אחרונה, מה לגבי ה -HTC EVO? הוא רלוונטי??
        בכל מקרה, תודה רבה על הכל. כנראה שאחכה לספטמבר ואבחר בין הנוקיה לבין האייפון. קרב אימתני מחכה לי שם, כאשר המצלמה היא גולת הכותרת בנוקיה אל מול העתידנות והנוחות שבאייפון. רוב הסיכוייים שהמכשיר עם מיעוט התקלות ינצח…

    2. ה-EVO לא רלוונטי לארץ. הוא פשוט לא יעבוד כאן. כלל אצבע: כל מכשיר שיוצא רק בורייזון או ספרינט, לא עובד כאן.

  9. (לא חדש, אבל עדיין אקטואלי)

    א. "נוקיה מצטיינת בחומרה". האם, אכן, הכלל הזה עדיין משמעותי? במה עדיפה חומרה חזקה (אבל ב"כמות" לא מספיקה: מהירות מעבד, כמות זכרון) על חומרה, לכאורה, פחות חזקה, אבל ב"כמות" מתאימה? סמסונג, שמצטיירת כמי שמנסה לתפוס את מקומה של נוקיה בפלח העליון של השוק, מוציאה מכשירים עם מעבדים חזקים יותר, זכרון רב יותר ומסכים טובים יותר (תחום שבו נוקיה נכשלה, עד לרגע זה, כולל ה-N8, שגם הוא לוקה, כפי שניתן לראות בסימביאן גורו, מיינוקיהבלוג וכו', משגיאות זכרון, כיאה למכשיר בעל 256 מ"ב זכרון RAM)

    ב. האם לנוקיה יש אכן סיכוי ליצור מכשיר שיגרור תגובות כמו ה-N95? אני סקפטי, ולו רק משום שאפל בתמונה, וכל דבר – גרוע ככל שיהיה, או סטנדרטי ככל שיהיה – גורר באזז ששום מתחרה לא מצליח לייצר (המכשיר היחיד שיצר באזז רציני בארה"ב, מלכת הבאזז, היה ה-HTC EVO).

    ג. כמדומני שנוקיה נכשלה בענין מסכי המגע באשמתו – העיקרית? – של OPK, שכנראה סיים את דרכו בנוקיה. האם מובילי הדרך הבאים בנוקיה ידעו טוב יותר לצפות את המגמות בשוק?

    והערה אחרונה: ה-N8, זמני ככל שיהיה, הוא אכזבה, מבחינת חוזק מעבד, זכרון (כאמור, בסרטוני הדגמה רואים גם בו שגיאות זכרון הנפוצות כל כך ב-N97 המחריד) ורזולוציית מסך.
    זה מכשיר מעולה למי שקונה מצלמה סלולרית ומכשיר מולטימדיה, אבל מכשיר לא טוב במיוחד למי שמשתמש בסלולר כ"משרד נייד" (עד כמה שאפשר לומר כך).
    אני מחזיק ב-N97 מזה למעלה משנה. בתחילה הוא היה זוועתי. ניתוקי שיחה קבועים, שגיאות חוזרות ונשנות, קפיאה חוזרת ונשנית של המכשיר וכו'. אח"כ בא עדכון גרסה (20?) ושיפר את המצב, שחזר אחר כך לקדמותו.
    זה מכשיר מזעזע, וההודאה של אנסי ואניוקי לא עוזרת לי, כמי שהוציא כסף לא מעט על המכשיר. נוקיה היללה ושיבחה את המכשיר הזה, בדיוק כפי שהיא עושה עם הN8, כצפוי. למה שהפעם אאמין לה?
    כמוני כמוך – בנתיים לא אבדה סבלנותי, אני מחכה למכשיר חזק מבית נוקיה, שיענה על ציפיותי כמשתמש "כבד". כמה עוד אצטרך לחכות?

    1. הקמצנות של נוקיה בכל הנוגע למפרטים היא ביזארית, אין ספק. במיוחד כשלצד זאת יש את המפרט היפה מאד של N900. זה, אגב, אמור להיות הרמז שלך: המכשיר הבא של נוקיה שיגיע עם מפרט ראוי באמת יהיה כנראה מכשיר מיגו. אני מאמין ש-N8 יהיה מכשיר טוב משמעותית מה-N97, אבל אני מודה שהבסיס העיקרי לאמונה הזאת הוא חוסר היכולת להאמין שנוקיה תחזור על אותה הטעות פעמיים.

      אתה טועה בנוגע לבאזז בארצות הברית. Droid ו-Droid X זכו לבאז יפה מאד. ולהצלחה מסחרית יפה מאד. ומחוץ לארצות הברית, הולך לסמסונג יפה מאד עם אנדרואיד. אני חושב שתהיה לה גם הצלחה באמריקה עם ארבעת דגמי Galaxy S.

      וכן, N8 יהיה מכשיר שעיקר כוחו ביצירת מולטימדיה – וידאו וסטילס – ובטח לא כמחשב זעיר. סימביאן^3 פשוט לא שם, ואף מפרט לא יעזור לזה.

      כמה תצטרך לחכות? 2011, כנראה. אולי סוף 2010, אבל זאת הערכה אופטימית. המכשיר הבא שלי יירכש כנראה ב-2011. האם הוא יהיה נוקיה? אני לא יודע. כחובב ותיק של החברה, אני מקווה שכן. אבל אז גם יהיה אנדרואיד 3.0 ומכשירים תואמים, והתחרות תהיה קשה יותר.

  10. אכן, זו נראית (בנתיים) האסטרטגיה של נוקיה: מיגו במקום סימביאן למכשירי "היי אנד". אבל בקצב הפיתוח שלהם עד עכשיו, ועם נטייתם הידועה לשמצה לא לעמוד בלוחות זמנים, אני חושש שהמצב הוא – כפי שהגיבו חלק גדול מהמגיבים באותו פוסט של ואניוקי ב"קונברסיישנס" – עד שלא נראה בעיניים, לא נאמין.

    כתבת לגבי "אוהדי" נוקיה (וסימביאן-גורו כמשל). הבעיה היא, כפי שהיא משתקפת יפה בפורומי נוקיה ובבלוגי נוקיה השונים, ההמתנה הבלתי נגמרת. כשכל חברה שמכבדת את עצמה מציגה סדרות שלמות של מכשירים (מעולים, בחלקם הלא קטן: HTC שמתחזקת באמריקה, סמסונג שמנסה לכבוש את אירופה, בדרך לנסות לכבוש את אמריקה, מוטורולה שמנסה לקום מההריסות ואולי, פעם, לך תדע, לכבוש איזו מדינה באמריקה… וכן על זו הדרך). מה נוקיה מציעה? מה נוקיה הציעה בשנתיים האחרונות? ה"אהדה" לחברות כאלה, בד"כ, צריכה שתהיה לה איזו נקודת אחיזה. אצל נוקיה, כרגע, הנקודה היחידה להיאחז בה היא נוסטלגיה.

    אכן, אתה צודק כמובן לגבי הדרואיד והדרואיד X. (אם כי, אם אתרי הטכנולוגיה משקפים את הבאזז בארה"ב נכון, זה עדיין לא הגיע לבאזז של ה-EVO)
    לגבי סמסונג: בשקט בשקט (או שמא בקול רעש גדול, תלוי מאיזו זוית אתה מסתכל על זה) היא מציבה תחרות קשה מאוד לנוקיה. היא מייצרת מכשירי אנדרואיד טובים מאוד ובמחירים זולים יותר, והיא נאבקת בנוקיה באירופה בהצלחה רבה.
    אלדר מורטזין טען בטויטר (אם כי אני מפקפק די מזמן באמינותה של כל מילה שהוא אומר על נוקיה\סמסונג, כל מה שסמסונג עושה, נכון; כל מה שנוקיה עושה, שגוי, וזה עוד לפני סאגת ה"ננקטו צעדים משפטיים") שסמסונג הציבה לה מטרה לעקוף את נוקיה באירופה, וכפי שאתה כתבת בפוסט על סמסונג, היא משקיעה בזה. ונראה שיש לה סיכוי לא רע.

    1. אתרי הטכנולוגיה משקפים את הבאזז באופן מוגבל. הדרואיד המקורי – כלומר, המיילסטון – עשה כמות מטורפת של רעש. והוא גם מכר ה-ר-ב-ה יותר טוב מהאיבו. לא שזה מפתיע. הוא נמצא במפעילה יותר חזקה. ומוקדם מכדי לומר, אבל אני מעריך שגם ה-X ימכור יותר מהאיבו. וגם הדרואיד 2. בעוד מכשירי המיד ריינג' האנדרואידיים של מוטו מסתמנים כגימיקיים ובעייתיים, מכשירי ההיי אנד שלהם מצליחים מסחרית וביקורתית.

      והמטרה של סמסונג היא לא לעקוף את נוקיה באירופה. המטרה – המוצהרת – של סמסונג היא לעקוף את נוקיה גלובאלית. אירופה היא רק חלק – אם כי חשוב – באסטרטגיה שלה.

      אף אחד – כולל נוקיה, כיום – לא מתווכח על כך שהיו כשלים. אבל אני מאמין במפת הדרכים. אני מאמין בסימביאן 4. מאמין במיגו. הבעיה העיקרית של נוקיה היא האיטיות. איטיות להגיב.

      ואגב, לא הגבתי קודם בנוגע ל-OPK. אני שומע על כך שהם רוצים להחליף אותו כבר שנה. והם היו צריכים להחליף אותו בואניוקי לפני שנתיים. לדעתי, המצב היה שונה אם זה היה קורה.

  11. (די הגיוני שהדרואיד ימכור יותר מהאיבו, בפרט לאור הפרישה המוגבלת והמפעילה (כפי שכתבת)

    ודאי, החסרתי מילותיים: סמסונג הציבה לה למטרה לעקוף את נוקיה באירופה *עוד השנה*

    זו לא רק האיטיות להגיב, אלא גם איטיות הפעולה שלאחר התגובה: נוקיה מכריזה על טלפון, בנקודה הזו, מדובר במכשיר מצוין עם יתרונות לא מעטים. עד שהוא מגיע לשוק, הוא כבר הופך לפחות מסטנדרטי. אני חושב גם שזו אחת הבעיות שלה עם באזז: קשה לשמר באזז (כשלא קוראים לך סטיב) במשך כל כך הרבה זמן. זה מה שקרה למייקרוסופט עם הוינדוס פון, במידה מסוימת.

    וזו הנקודה הבאה: אכן, אני מאמין במיגו ובסימביאן 4, כפי שהם נראים בנקודת הזמן הזו. כשהם יצאו, מה תהיה רמת המתחרה העיקרית (מבחינתי) – אנדרואיד? האם סימביאן 4 אינה מתחרה בגרסאות אנרואיד הנוכחיות, במקום לנסות להתפתח ולהתחרות בגרסאות הבאות העומדות בפתח? זו נקודה שכתבת עליה בפוסט על סימביאן 4). במילים אחרות: האם נוקיה אינה לוחמת, ב"שדה הקרב" של מערכות ההפעלה, את המלחמה הקודמת? זו שאלה שרק הזמן, ומבחן התוצאה, יענו עליה.

    לגבי OPK: בהתחשב בכך שנוקיה היא חברה שמייצרת יותר מאשר טלפונים סלולריים, איני בטוח שואניוקי הוא האדם המתאים ביותר לנהל את כל נוקיה, התחום העיקרי שלו (כמדומני שכך הוא הגדיר את עצמו) הוא טלפונים סלולריים. נוקיה היא הרבה יותר מזה.

    לא אלאה אותך יותר מכפי שכבר הצלחתי:
    ברור שנוקיה ניצבת בנקודה מסובכת מאוד בתולדותיה, ולמען האמת, איני חושב [שיש מישהו שחושב] שהיא תצליח בעתיד הקרוב לקחת לאפל את הכתר (בכל תחום שאפל נוגעת בו).
    אנחנו – ועוד רבים אחרים – מסכימים שיש לה סיכוי טוב; אנחנו – ועוד רבים אחרים – שואלים רק: האם היא תשכיל, או: תצליח, לנצל אותו?

  12. (לחצתי מוקדם מדי על כפתור ה"פרסם"…

    בקטע על OPK: דומני שהוא צריך לעשות את מה שהוא התחיל: לעמוד בראש החטיבה הסלולרית, אבל לקבל בה חופש פעולה, ולהתחיל להשתולל קצת.

    בקטע האחרון: "לקחת לאפל את הכתר"… אבל היא כן יכולה לחזור ולהיות חדשנית, לחזור לחזית החברות פורצות הדרך (ולא רק במצלמות סלולריות), ולהתחיל לפעול מהר יותר, וחכם יותר, ולרכוש שוב את אהדת מאוכזביה, ולהוסיף עליהם "חסידים" נוספים.)

להשאיר תגובה

