בזכות הפרימדונה, בזכות הצניעות: על העיבודים הקולנועיים של פרסי ג'קסון והארי פוטר

ראיתי לאחרונה את העיבוד הקולנועי של פרסי ג'קסון וגנב הברק. זה סרט שצפיתי בו מתוך סוג של סקרנות מורבידית. חברים שלי ראו אותו והבהירו שמדובר בסרט גרוע להפליא, והם צדקו. אבל כחובב ז'אנר, חשתי שאני צריך לצפות בו. ואני חייב לומר שלמרות שהוא היה גרוע בדיוק כפי שהובטח, אני חש שלמדתי משהו מהצפיה בו.

מי היה מאמין שזאת תהיה דוגמה חיובית? (תמונות: יחצ)

למדתי שיש יתרונות לגישת הפרימדונה של ג'"ק רולינג. לרולינג היתה השפעה חסרת תקדים על העיבוד הקולנועי של ספריה. היא ניצלה את מעמדה כסופרת המצליחה בתבל והשפיעה על הליהוק, על התסריט, על הכל. וכך, גם הסרטים הפחות טובים בסדרה – כלומר, שני הראשונים, אלה שבוימו על ידי כריס קולומבוס – היו לפחות נאמנים למקור. רבים מתחו ביקורת על מידת הנאמנות שלהם למקור. זה פגע בעיבוד, נאמר. ויש צדק בדברים.

אבל השוו זאת לגישתו של ריק ריירדן. ריירדן הוא, לפי כל הדיווחים, אדם נחמד להפליא. מקצוען. צנוע. עושה את העבודה שלו ונותן לאחרים לעשות את שלהם. המעורבות שלו בהפקה הסתיימה כשהוא קיבל את הצ'ק וחתם על החוזה. זאת מידת המעורבות שיש לרוב הסופרים בעיבודים שלהם.

אבל רוב העיבודים לא נופלים לידיים של כריס קולומבוס, אחד הבמאים הגרועים בתבל. בזמן הצפיה בסרט היתה לי תחושה שקולומבוס ניגש לעשייתו בתחושה של "הנה, עכשיו נותנים לי לעשות עיבוד לספר פנטסיה איך שאני רוצה. ואני אעשה את כל השינויים שבא לי". ולומר שהוא שינה את הספר זאת הצהרה קטנה מדי. צנועה מדי. אם בהארי פוטר ואבן החכמים היו מורידים מהתסריט את וולדמורט ואת הקווידיץ' ואת פרופסור מקגונגל, היה יוצא עיבוד נאמן בערך כמו הסרט הזה. אה, וכמובן, אם הארי היה מבוגר יותר באיזה שלוש-ארבע שנים.

כיתת אמן בכישלון

חופש אמנותי כלשהו נדרש בעיבוד קולנועי. זה מובן. מדובר במדיום שונה. אבל זה לא היה עיבוד. זה היה טבח. טבח שנראה כאילו תוכנן בקפידה על מנת לחסל כל סיכוי להמשכים. אחרי הכל, כל המרכיבים העלילתיים שקשורים להמשך הסדרה נמחקו ממנו. באופן ביזארי, נראה שיש סיכוי שיהיה המשך. מעניין מאין קולומבוס מתכנן לשלוף את העלילה שלו.

עיבוד קולנועי טוב ליצירה ספרותית טובה מגיע בשתי דרכים. האחת היא שילוב של כישרון, צניעות והדרת כבוד למקור. השניה היא כישרון וחזון ייחודי לעיבוד. הדרך הראשונה מביאה סרטים כמו טרילוגיית שר הטבעות. השניה מביאה סרטים כמו בלייד ראנר, שכל דמיון בינו לבין המקור הוא מקרי בלבד, אבל הוא יצירת מופת בפני עצמו. גם אם מקרית לעתים (מראיונות נראה שגם הבמאי וגם הכוכב התקשו להבין מה בדיוק הם יוצרים, ומה הם יצרו).

פרסי ג'קסון וגנב הברק הוא שילוב מרתק של חוסר כישרון ובוז למקור הספרותי. בהארי פוטר, רולינג כפתה כבוד. היא התנהגה באופן שאינו מקובל בתעשייה. וזה עבד. אחרי שני סרטים, הסדרה יצאה מידיו של כריס קולומבוס, ושאר הסרטים הם סבירים עד טובים מאד. וזאת הסדרה הרווחית ביותר בתולדות הקולנוע. פרסי ג'קסון, לעומת זאת, היא סדרה שאני בספק אם תופיע כולה על המסך הגדול. וחבל.

3 מחשבות על “בזכות הפרימדונה, בזכות הצניעות: על העיבודים הקולנועיים של פרסי ג'קסון והארי פוטר”

  1. מסכים לחלוטין, ואם אני לא טועה גם כתבתי בזמנו דבר דומה: "פרסי ג'קסון" מבהיר עד כמה סדרת "הארי פוטר" ניצלה בנס. כשהגיעו הידיעות על כך שכריס קולומבוס יביים את הארי פוטר, כולנו הנחנו שהסרט יהיה עלוב והסדרה אבודה. זה היה מאוד מפתיע שהסרט היה בסדר (אם כי רק כשקולומבוס עזב את כסא הבמאי הסדרה התעלתה ליותר מ"בסדר"). סביר שאם רולינג לא היתה חולת-שליטה, הסרט היה יוצא זוועה אמיתית, כמו פרסי ג'קסון. אני לא מקווה להמשכים לסרט הזה, וגם לא רואה איך אפשר להציל את הסדרה. לסרטים גרועים מגיע להכשל.

  2. בס"ד
    אני דווקא נהנתי ב"הארי פוטר 1" אז אני שמחה שרולינג התערבה בתסריט.

    בהקשר לפרסי ג'קסון הסרט אני מסכימה חלקית
    לפי דעתי אם לא מתייחסים לספר אלא רק לסרט בפני עצמו אני חושבת שעשו עבודה די טובה
    ושזה סרט מעניין,מרתק ונחמד.

    אבל(עם הרבה דגש על ה"אבל") אם משווים אותו לספר פשוט כל דמיון בינהם הוא באמת מקרי בהחלט. רוב השחקנים שונים מהתיאורים שלהם בספר והעלילה שונה לגמרי אז אין לי מושג קלוש איך ימשיכו את הסדרה.. נקווה לטוב 🙂

  3. את הסרט השני של פרסי ג'קסון לפחות כריס קולומבוס לא יקיים הוא יהיה המפיק. ובגלל כל הבאלגן שעשו שם ועם הליהוקים החדשים, הסרט ייצא רק ב16 לאוגוסט 2013……………. נראה מה יהיה ונקווה שגם בתור מפיק קולומבוס לא יהרוס כלום!!

    עם זאת, סטיבן שפירבלג יביים את 39 הרמזים!

להשאיר תגובה

