שימוש ראשון בחלונות פון 7

היום (חמישי) זומנו מספר בלוגרים למרכז הפיתוח של מיקרוסופט בהרצליה כדי לדבר על – ולשחק ב – Windows Phone 7, מערכת ההפעלה הסלולרית הבאה של חברת התוכנה הגדולה בעולם.

היה משהו מבאס מעט בתזמון הפגישה. היא התרחשה מספר ימים לאחר שכל בלוג טכנולוגי גדול בעולם קיבל לפחות יחידה אחת להתנסות, וכולם כבר כתבו עליה. אבל מגוון הדיעות מספיק רחב כדי שלא ארגיש שאני רק מהדהד את הקונצנזוס, ואין מה לומר: יש לי מחשבות בנוגע לחלונות פון 7. הרבה מחשבות. זה, מבחינתי, תחילת העיסוק במערכת ההפעלה. אני מקווה לקבל בקרוב יחידה להתנסות, ואז אוכל לגבש את הגל הבא של המחשבות שלי. אבל כפי שתראו, שום דבר לא סגור. עד שניתן יהיה לגזור את דינה של פון7, יעברו עוד כמה חודשים.

הממשק – לא דומה

לא יצאה לי אף תמונה טובה של מטרו, אז הנה מסך הנעילה

"מטרו", הממשק של חלונות פון 7, הוא מה שראינו כבר בתערוכת MWC בברצלונה. ממשק ששואב השראה מהמתחרים (ספציפית, מהפאלם פרה), אבל עדיין יחודי מספיק כדי שיהיה דבר מובחן בפני עצמו. זה, לבדו, ראוי לתשואות. זה לא חיקוי של הממשק של האייפון.

הממשק בנוי מאריחים, ריבועיים או מלבניים, אותם ניתן להחליף או להזיז בהתאם לרצון. וניתן להוסיף כמה אריחים שרוצים. או, לפחות, כמה אריחים שמיקרוסופט חושבת שרוצים. כי התשובה שניתנה לנו היא "מעשית, אין גבול". למישהו יש ספק שהגבול הזה יימצא על ידי יוזרים פעלתנים במהרה? למעשה, אני די בטוח שאיפשהו כבר מצאו את הגבול וכתבו עליו, ואני רק עוד לא נתקלתי בטקסט הזה.

האריחים יכולים להיות קישור ליישום, או לפריט. לדוגמה, אריח יכול לקשר לאיש קשר (סליחה, "אדם". בפון 7, "contacts" מוחלף על ידי "people"), מה שכולל אפשרות לשלוח מייל, סמס או שיחה, ואף צפיה בעדכונים מלייב מסנג'ר (רק סטטוס, לא צ'ט) ופייסבוק. אין עדיין תמיכה בטוויטר. נו, לא נורא. יש לטוויטר הרי רק 100 מיליון משתמשים.

הממשק מגיב במהירות, מספק רמזים חזותיים לאן אפשר ללכת, ואני מצאתי אותו נוח מאד, אם כי מוגבל. האריחים הם סוג של וידג'טים, מה שנחמד. אני אוהב וידג'טים.

המגבלות

ודאי שמעתם, אבל אם לא: אין "העתק – הדבק". אין פלאש. אין אפשרות להתקין תוכנות שלא משוק התוכנות המובנה. אין מולטיטאסקינג. במילים אחרות: אייפון 3, עם קצת מאייפון 2. וזה מבאס. לעתים יש רושם שמיקרוסופט סגרו את רשימת היכולות של המוצר לפני שנה, ומאז עבדו לממש את ההחלטות שלהם. וזאת מבלי להתחשב בשינויים שעוברים על עולם הסלולר.

אני מבין את ההחלטה הזאת. הם מאחרים כבר בטירוף עם חלונות פון 7, והחליטו לקבוע מועד שבו יוכלו להביא את המוצר המתוכנן שלהם לשוק במצב מוגמר. כמו האייפון. אבל האייפון היה מהפכה, וחלונות פון אינו מהפכה. על החסרונות של האייפון סלחו לו. לא אני, אבל רוב האנשים. למיקרוסופט יהיה קשה יותר להתמודד, במיוחד כאשר בקרוב למכשירי חלונות פון 7 הראשונים צפויים להגיע המכשירים הראשונים עם אנדרואיד 3.

ההבטחה

הפוטנציאל של חלונות פון 7 להצליח טמון בשני עוגנים מרכזיים: משחקים ואופיס. בעלי הטלפון יוכלו לקשר אותו לחשבון Xbox Live שלהם, ואמור להיות קל מאד להמיר משחקי Xbox למערכת ההפעלה הסלולרית. לא כל משחק, כמובן. לא את Halo. אבל משחקי Arcade בהחלט אמורים לצלוח את המעבר. ולמשחקים אחרים, עשויים להיות יישומים מקבילים. אם ניתן יהיה להמשיך פעילויות מ-Fable הבא גם בסלולר, זה יהיה מגניב.

אופיס הוא העוגן השני. החברה מבטיחה צפיה מושלמת ועריכה מוגבלת של מסמכים, וחוויית מייל Exchange מעולה. אני לא בטוח שזה מספיק. בלי העתק-הדבק, עריכת מסמכים יכולה להיות מתסכלת מאד. ואני לא רוצה יכולות מוגבלות. אתם מיקרוסופט. אופיס הוא מוצר הדגל שלכם. תנו לי אפשרות להשתמש בו באופן מלא גם בסלולר, אחרת מה הרווחנו? גם העובדה ש-Notes, לדוגמה, לא מסתנכנים מהאקסצ'יינג' היא תסכול קשה. א-ת-ם מ-י-ק-ר-ו-ס-ו-פ-ט!

בכל מקרה, הדרך בה שני העוגנים האלה יעבדו תעשה את ההבדל מבחינת חלונות פון 7. אם שתי החוויות יהיו מעולות (וזה דורש שהחברה תמצא דרך להכניס קופי פייסט למכשיר, ומהר), יהיה לו מקום בשוק. אם לא? יהיה כאן פלופ קולוסאלי.

מילה על עברית

וואלה?!

חלונות פון 7 היא מערכת ההפעלה הראשונה של מיקרוסופט שכוללת תמיכה מובנית בפונטים עבריים ובתצוגה מימין לשמאל. אבל היא לא כוללת תפריטים בעברית או מקלדת וירטואלית בשפתנו. את אלה ייאלצו היצרנים/יבואנים להוסיף. זאת תהיה עבודה קלה מבעבר, אבל עדיין סיבה לתסכול, וסיבה פוטנציאלית לדחיית השקת מכשירים בארץ.

גם בתצוגת העברית יש תסכולים. את וואלה!, לדוגמה, המכשיר מציג כג'יבריש. גרסת ה-Wap עובדת, אבל אף אחד לא קונה ב-2010 סמארטפון כדי לגלוש בוואפ. Ynet הוצג כהלכה, וגם MSN ישראל, כמובן. נו, לא נורא, מי צריך את האתר הישראלי הפופולרי ביותר. חוץ מישראלים, כמובן. וכן, אני יודע שחלקכם חושבים שאף אחד לא גולש בוואלה!. אני עבדתי שם שלוש וחצי שנים, וראיתי את המספרים. ה-ר-ב-ה מאד אנשים גולשים בוואלה!. הרבה מאד אנשים צורכים את התוכן של וואלה! ולא רק את השירותים.

שורה תחתונה זמנית

קשה לי להיות אופטימי בנוגע לחלונות פון 7. כדי שמערכת ההפעלה תצליח, הנקודות החזקות שלה צריכות להיות מושלמות, וזה יהיה קשה. אבל זאת כן מערכת הפעלה כיפית, לטעמי. אני מצפה מאד להתנסות במכשיר לדוגמה, ולהתנסות שוב במכשיר "אמיתי" עם ההשקה, כשיהיו כבר משחקים.

2 מחשבות על “שימוש ראשון בחלונות פון 7”

  1. התגובה המיידית תהיה "למה להיתפס לקופי פייסט, זה רק סעיף קטן", אבל במחשבה שניה, אם לא מצאתם לנכון להוסיף את הקופי פייסט המסכן וקצת יוניקוד לאתרים כמו וואלה (אני בטוח שמהר מאוד יימצא אתר פופולארי נוסף שלא עובד), כנראה ששאר העולם יצטרך לחכות לService pack כדי לקבל את המוצר השלם והטוב שהם התכוונו שיהיה, כמו כל מוצר אחר של מייקרוסופט.

    אה,
    ומולטיאסקינג. What the fuck?

כתיבת תגובה

