מכשירי סימביאן^3 ישודרגו לסימביאן^4? בערך

נוקיה הוציאה היום הודעה מעניינת לעיתונות. בהודעה, החברה אמרה שהיא תפסיק לדבר על הפרדה בין סימביאן^3 וסימביאן^4, ותעבור למודל של שיפור הדרגתי. מה זה אומר? ובכן, שעות לאחר ההכרזה, ולאחר ניסיונות שונים לברר ולהבין, התשובה עדיין לא ברורה לי.

אבל אפשר לחלק את מה שידוע (ומשוער) כרגע לשני חלקים: מה זה אומר למכשירי סימביאן^3 שהושקו כבר, ומה זה אומר למכשירי סימביאן^4 שאמורים להיות מושקים בשנה הבאה.

סימביאן^3 – N8 ואחיו

התוכנה תשתפר בהדרגה (תמונה: נוקיה)

לרוכשי N8, C6, E7 ו-C7 הבשורה הזאת משמחת. תכלס, מדובר במכשירים שהפיתוח שלהם אמור היה להיפסק במידה משמעותית עוד חצי שנה, כשהפוקוס עובר למכשירים החדשים שמריצים סימביאן^4. כרגע, המטרה היא שכל המכשירים האלה יקבלו את השדרוגים שאמורים היו להגיע לסימביאן^4. אבל… יש כאן בעיה. סימביאן^4 היא לא סתם עוד גרסה של סימביאן. ההבדל בינה לבין קודמותיה אמור להיות דרמטי יותר מההבדל בין סימביאן^1 (מכשירים כגון N97 ו-5800) וסימביאן^3. האם *כל* השיפורים המובטחים, כולל שינוי הממשק, והפיכת Qt לחלק מובנה מהמערכת במקום תוסף כפי שהיא כיום, יגיעו? זה אומר שבירת תאימות עם יישומים ותיקים. החלק של שבירת התאימות נראה לי לא סביר. אני לא מאמין שנוקיה יעשו את זה. אבל שינוי הממשק בהחלט צפוי להגיע למכשירים האלה.

דבר אחד ברור: אם חשבתם לקנות מכשיר סימביאן^3, הרי שזאת נראית כעת כהחלטה נבונה יותר.

אבל נוקיה דיברו גם הפעם על החשיבות הגוברת של Qt. מדובר בלב האסטרטגיה של החברה, כי זה מה שאמור לאפשר למפתחים ליצור יישומים שירוצו הן בסימביאן והן במכשירי מיגו. אז… מה זה אומר למכשירי הדור הבא?

סימביאן^4 – המכשירים של השנה הבאה

ובכן, כאן יש תעלומה. יש הסבורים שמשמעות ההודעה היא שלא יהיו באמת מכשירי סימביאן^4. שבמקום זאת יהיו עוד מכשירי סימביאן^3 עם גרסה מתקדמת יותר של Qt. ובמצב נורמלי, הייתי נוטה להסכים עם הטענה הזאת. אבל השינוי במסגרתו Qt הופכת לחלק ממערכת ההפעלה הוא, כאמור, חלק קריטי מהאסטרטגיה.
הניחוש שלי הוא שמדובר בשינוי ברמת השם בלבד. המכשירים האלה לא יכונו מכשירי סימביאן^4, אבל לא ניתן יהיה להעביר אליהם יישומים ישנים מבלי לבנות אותם מחדש ב-Qt. במילים אחרות: אין שינוי.
זה התרחיש האופטימי. התרחיש הפסימי הוא שסימביאן^4 מתה. ואם סימביאן^4 מתה, הרי שתוך שנתיים-שלוש, סימביאן מתה. בלי שינוי מהותי בארכיטקטורה, סימביאן לא יכולה להתחרות. קשה לי להאמין שזה המצב, ולו מכיוון שקשה לי להאמין שהמנכ"ל החדש סטיבן אלופ קיבל החלטה שכזאת חודש לאחר כניסתו לתפקיד. זה זמן קצר מדי.

יכול להיות שנוקיה פשוט נוקטת באסטרטגיה הזאת כדי להכין את הקרקע לקראת החלטה עתידית בנוגע לסימביאן. אין לי ספק שזאת אופציה. יכול להיות שההכרזה של היום היא הסיבה לכך שלי ויליאמס, ראש מוסד סימביאן, פרש מתפקידו השבוע.

אני אמשיך לעקוב אחרי הסיפור הזה. יכול להיות שבשבוע הקרוב נקבל פרטים נוספים. אם לא, בהחלט ניתן לצפות להם בברצלונה בפברואר, ב-Mobile World Congress. זה כנראה גם המקום שבו נראה מכשירי מיגו לראשונה, לאור אמירתו של אלופ שמכשירי מיגו יוצגו ב"ארוע ב-2011".

מחשבה אחת על “מכשירי סימביאן^3 ישודרגו לסימביאן^4? בערך”

להשאיר תגובה

