סקירה: Nokia C7

יש דרכים שונות לראות את C7, המכשיר החדש של נוקיה שמשווק בישראל, והראשון בארץ עם הגרסה העדכנית של סימביאן. אפשר להשוות אותו למכשירי המגע הקודמים של נוקיה, לדוגמה. אפשר להשוות אותו למכשירים שנמכרים כיום בארץ במחיר דומה. אפשר להשוות אותו ל-N8, הנוקיה שהושק לפניו בעולם ושכנראה יגיע אחריו לארץ.

נוקיה C7. חתיך, אבל לא ייחודי (תמונות: יחצ)

אם הייתי רוצה להיות נחמד במיוחד ל-C7, הרי שהייתי משווה אותו ל-5800. אחרי הכל, מדובר בשני מכשירי נוקיה עם מסך מגע. ואין ספק ש-C7 עולה על קודמו בכל היבט אפשרי. חומרה, תוכנה, מה שתרצו. אם הייתי רוצה להיות מנייאק, הייתי משווה אותו ל-N8. מדובר במכשירים כמעט זהים, אחרי הכל. C7 הוא בעצם N8 בלי שני היתרונות הבולטים ביותר שלו: המצלמה המעולה, והעיצוב הייחודי. לא שהמצלמה רעה. היא בסדר, כזאת (פרטים בהמשך). ולא שהוא מכוער. העיצוב הזה היה מהמם… כשנוקיה הציגה אותו עם E71. זה היה כבר די מזמן.

במקום זאת, נשווה אותו לשני סוגים של מכשירי מגע: מכשיר אנדרואיד לא יקר וסמסונג וייב. הוייב הוא דוגמה מעניינת, כי הוא משווק באותו המחיר באורנג'. ולוייב ול-C7 יש מכנה משותף נוסף: שניהם מריצים פלטפורמה שנמצאת כיום בשוליים בכל הנוגע לפיתוח יישומים. במידה זו או אחרת, כשאתם קונים אחד מאלה, מה שאתם קונים הוא מה שאתם מקבלים, והיכולת להרחיב אותו באמצעות אפליקציות מוגבלת. זה נכון יותר לוייב, כי בכל זאת יש כמה תוכנות מוצלחות למכשירי נוקיה. אבל בהשוואה למכשירי אנדרואיד – שלא לדבר על אייפון – הפער עצום.

אבל די עם ההקדמה. הפרמטרים ברורים, אני חושב. הגיע הזמן לדבר על המכשיר.

חומרה

נתחיל בהיבט החיובי של המכשיר: הברזל. הוא יפה, הוא בנוי היטב. הוא נוח ביד. נוקיה נטשה סופסוף את מסכי המגע הרזיסטיביים, כך שגם המגע סביר. העיצוב קצת מיושן, אבל ודאי יהיה מי שיגדיר אותו "קלאסי". כמובן, כשסגני לשעבר דניס ויטצ'בסקי נהג לכנות אותי "קלאסי", הוא התכוון ל"זקן".

אחד ההיבטים הבולטים במכשיר הוא המצלמה. היא מצלמת וידאו HD, ותמונות 8 מגפיקסל. והיא, כאמור, "בסדר". למה רק בסדר? כי אין לה אוטופוקוס. וכי היא מצלמת 8 מגפיקסל שנופלת ממצלמת 5 המגפיקסל של מכשירים כמו וייב והגלקסי S. נוקיה יודעת לעשות מצלמות סלולריות, אבל מה שיש כאן נופל גם ממה שתמצאו במכשירים ותיקים יותר כמו N86, שלא לדבר על מצלמת העל – שאני מת לבדוק כבר באופן יסודי – של N8.

החומרה טובה

ואם אני מדבר על N8, הרי ששני המכשירים תומכים במה שנוקיה מכנה "USB On The Go", כלומר, היכולת לשמש כמארח לדיסק און קי ומוצרי USB אחרים. אבל C7 לא מגיע עם מתאם. רבאק. זה מתאם מנקבת USB לזכר מיקרוUSB. זה היה עולה לכם איזה יורו וחצי, נוקיה. אבל בשם הדיפרינציאציה בין המכשירים, כאן אין את זה.

המסך סביר. הוא נראה ביום. אבל צפיפות הפיקסלים לא משהו (360 על 640 למסך 3.5 אינץ'). בהשוואה עם הוייב, הוא נראה דהוי. בהשוואה למכשיר אנדרואיד זול שלעומתו השוויתי אותו, הוא נראה טוב.
בקרביים תמצאו מעבד ישן ARM 11 במהירות 680 מגהרץ, אבל בשילוב עם המעבד הגרפי המובנה, המכשיר עובד מהר. דרישות המערכת של סימביאן פשוט נמוכות יותר משל מערכות הפעלה אחרות.
זמן הסוללה סביר מאד. מצוין, אפילו, כשמדובר בסמארטפונים. במילים אחרות, המכשיר סוגר יום בשימוש שלי, והשימוש שלי אינו סביר. אני מסנכרן מיילים, מוריד פודקאסטים, משתמש ברשת, משתמש ב-GPS.

תוכנה – מערכת הפעלה וממשק

כאמור, בהשווה ל-5800, התוכנה סבבה. חוויית המגע סבירה, יש תמיכה בשירותי מייל שעובדת טוב, יש וידג'טים – אם כי מעטים מדי – ויש מגוון שיפורים קטנים וגדולים. ציינתי בעבר שמשמח אותי מאד שאפשר להגדיר למכשיר לא להתחבר לרשת בחו"ל, לדוגמה. אבל גם עם מקצה שיפורים, בבסיס זה עדיין סימביאן על מסך מגע. אני יודע שנוקיה הבטיחו שיפורים ממשקיים למכשירים האלה. וכשהעדכונים האלה יגיעו, אשמח אם אוכל לבדוק אותם שוב. אבל כרגע אני בודק את מה שיש אצלי. ומה שיש אצלי לא טוב.

מה לא טוב? קחו כמה דוגמאות. יש כפתור חיוג פיזי. סבבה. אבל יש גם כפתור מגע לחיוג. כפתור מגע שאי אפשר להסיר. וכפתור החיוג? הוא לא מוביל חייגן. גם לא לאנשי קשר. רק ליומן שיחות. כפתור המגע מוביל למקלדת. גם כאן אין גישה לאנשי קשר (תיקון: דווקא יש. תודה לתום), אם כי המקלדת חכמה. אם תתחילו להקליד שם, היא תמצא אותו באנשי הקשר. וזה נחמד. אבל ההפרדה הזאת בה "אנשי קשר" זה אייקון על המסך, ו"חייגן" זה כפתור מגע ו"יומן שיחות" זה כפתור פיזי? היא מוציאה מן הדעת.

הנה עוד דוגמה: הוידג'טים. הגודל שלהם קבוע. מלבן כזה, לרוחב המסך. לא כל וידג'ט מתאים מטבעו למלבן. רוב הוידג'טים המוצלחים לאנדרואיד הם לא מלבן. הם במגוון צורות וגדלים, בהתאם לשימוש שלהם.
בכל הנוגע לממשק, הייתי אומר שמדובר במוצר די שקול לוייב. מצד שני, אני לא חסיד של טאצ'וויז, הממשק של סמסונג לכל סלולרי שהוא. ההשוואה עם אנדרואיד כבר קצת לא הוגנת. שלא לדבר עם אייפון. עם זאת, אני רוצה לציין שרוב הזמן המכשיר הגיב במהירות סבירה.

תוכנה – תוכנות

הבעיה היא בתוכנה

עקב אכילס השני של המכשיר הוא מגוון התוכנות, ואיכותן. יש, לדוגמה, תוכנת פורסקוור רשמית לנוקיה, אבל בהשוואה עם התוכנה הרשמית לאנדרואיד היא כמעט בלתי שמישה. היא אטית. ומבאסת את הצורה. תוכנת פייסבוק היא סימניה לדפדפן, והדפדפן הוא אותו הדפדפן שאתם מכירים ממכשירי נוקיה אחרים. כלומר, דפדפן שפעם היה נהדר יחסית לשוק, וכיום הוא שריד היסטורי. זה אחד הדברים שנוקיה הבטיחו שישופר משמעותית בעדכון תוכנה. נחכה ונראה.

יש אופרה לסימביאן, אבל זה לא שיפור גדול מאד. לא הצלחתי למצוא דרך לעשות קופי פייסט באופרה. הדפדפן מנסה לעקוף את המקלדת הנוראית של המכשיר במקלדת משלו, אבל זאת מוגבלת. כאמור, אין קופי פייסט.

למשתמשי טוויטר, Gravity היתה ונותרה אור בודד במכשירי נוקיה. תוכנה עם ממשק נוח שעושה את העבודה. גראוויטי גם סבירה ככלי לגוגל רידר, אבל לוקה בחסר לפייסבוק ופורסקוור. אני נאלץ להודות בכאב שהיא כבר לא יכולה להתחרות מול טוויטדק או סיסמיק לאנדרואיד ואייפון.

ואם כבר מדברים על תוכנות, האם שווה להתעכב על היישום החברתי המובנה, ופונקציונליות פייסבוק וטוויטר שלו? לא. הוא בלתי שמיש. אטי ומרגיז ושריד לא ברור לימים עברו. ימים בהם "סושיאל" היה סוג של בונוס לא ממש חשוב.

יש תוכנה אחת שאני דווקא רוצה לציין לטובה. נוקיה השיקה לאחרונה בטא של תוכנה בשם Situations. מדובר בתוכנה שמבצעת פעולות בהתאם לפרמטרים שקבעתי מראש. כך, אם אני בבית והשעה אחרי עשר, היא מעבירה את המכשיר למצב "שקט". אם אני בחוץ, היא לא מכבה. אני אני מגיע הביתה באחת עשרה, היא מכבה. היא יכולה גם להפעיל יישומים בזמנים ומקומות שונים. היא יכולה לעבור לשקט כשבלוח השנה יש פגישות. היא עובדת ממש טוב.

שורה תחתונה? כרגע יש לי 8 תוכנות שהתקנתי על ה-C7. באנדרואיד, יש לי 21. ומבין אלה, תוכנת הפודקאסטים טובה יותר באנדרואיד, הדפדפן החיצוני טוב יותר באנדרואיד, הפורסקוור טובה יותר באנדרואיד, היישום החברתי טוב יותר באנדרואיד, ואין לנוקיה שום דבר שמהווה תחרות לקינדל או לווינאמפ. התוכנה היחידה שהיתה קרובה לשקולה בשתי הפלטפורמות היא וורדפרס, ואני תוהה האם הסיבה לכך היא שהיא נכתבה ב-QT, ולא סוחבת על גבה את מורשת הפיתוח הישנה של סימביאן ונוקיה.

לסיכום

אני מודע למוניטין שיש לי כמעריץ נוקיה, והנה השלב שבו אני מנסה להצדיק אותו. הדור הנוכחי של מכשירי נוקיה הוא הראשון שיש בו בסיס אמיתי להאמין שהמכשיר יזכה לשיפור מהותי ברמת התוכנה. נוקיה יודעת שהמכשירים שלה לא מסוגלים להתחרות. זאת הסיבה שמיגו בדרך, זאת הסיבה ש-QT הופכת לסביבת הפיתוח המרכזית, וזאת הסיבה שהחברה תקיים את ההבטחות לשיפורי תוכנה וממשק כבר בדור הזה. מבחינת תוכנות, המכשירים האלה לא ניתנים מאד להרחבה כרגע. אבל זה יכול וצריך להשתנות. אני מקווה.
אני עדיין רוצה מאד לבדוק את E7. אני איש של מקלדות, והמקלדת עשויה לשנות את החוויה באופן מהותי. ואני רוצה לבדוק את N8, כדי לראות האם המצלמה עושה את ההבדל.

אבל ברגע זה, קשה לי לחשוב על מישהו שאמליץ לו לקנות את C7. הוייב מנצח אותו כמצלמה שעושה שיחות והמסך הטוב יותר – גם אם קטן יותר – שלו הופך אותו לכלי טוב יותר לצריכת מדיה. וכל מכשיר אנדרואיד שיצא בארץ השנה מביס אותו כמכונת אינטרנט וכלי להרצת יישומים.

מפרט מלא באתר GSM-Israel

מחיר באורנג': 98 ש"ח לחודש כפול 36 חודשים. החזר מלא בשימוש מעל 198 ש"ח במבצע הסמארטפונים. סה"כ מחיר לפני החזר: 3528 ש"ח.

7 מחשבות על “סקירה: Nokia C7”

  1. היי…
    יש לך טעות קטנה –
    כשלוחצים על מקש "שיחה" במסך הבית ,
    לא רק רואים את המקלדת החכמה
    אלא יש גם כפתור קיצור לאנשי הקשר… (מתחת לכפתור הירוק של יומן השיחות)

  2. ה-DSLR הראשון שהיה לי היה 3MP, אחרי כן 5MP ועכשיו 8MP. אני יכול להגיד בלי כחל וסרק שיש יתרונות להשאר באותה כמות הפיקסלים ולשפר את האופטיקה, רעש החיישן והאלגוריתמים במקום לקפוץ מגהפיקסלים. אני לא מבין פשוט למה יש לי 5MP בטלפון כששלושה הם מעל ומעבר בשביל מסכי מחשב ואפילו הדפסות עד 20X30 ס"מ. אני מעדיף מצלמה שתצלם עם דיליי קטן ובתנאי אור יותר קשים (גם בסלולר וגם ב-DSLR).

    לגבי קניית מכשיר סימביאן 3 בלי לדעת אם יהיה שדרוג ל-4 או למיגו, אני חושב שברור שכדאי לכולם לחכות. החדשות האחרונות שסימביאן 4 יהיה יותר המשך של ה-3 במקום שדרוג רציני ושבירת תאימות קצת מעודד. עדיין, אני מסכים איתך בשורה התחתונה, בלי שאפילו החזקתי C7 או N8 ביד, שכרגע כדאי להמתין (ואני לא מכור נוקיה פחות ממך, אבל בצורה אחרת. בכיס יש לי N900 שלאחרונה החליף 6230i והקבוע באוטו הוא 6310)

  3. בוא לא נישכח שחברת נוקיה מייצרת פלאפונים איכותיים ולא טטריס או איזה גמבויי ולא אייפונים וגאדג'טים לילדים זו לא המטרה שלה אין מתחרים עליו עם איכות שמע עילאית ומקלדת חכמה לחיוג מהיר וספיקר מעולה אני לא חושב שיש לו מתחרים בעניין זה נקודה אל תזלזלו בנוקיה היא שימושית מחיר לא יקר אך נכון מעבד לא חזק זה המינוס לעומת מכשירים אחרים

כתיבת תגובה

