נוקיה לאן? מחשבות על התזכיר הזועם של מנכ"ל החברה

אז סטיבן אלופ כתב תזכיר לכלל עובדי נוקיה. תזכיר בו הוא משווה את מצב החברה לזה של אדם העומד על משטח בוער הים הצפוני, שצריך לבחור לקפוץ. זה טקסט דרמטי. זה טקסט כועס. זה טקסט שמתחבר מאד לכל הדיבורים על פיטורים מסיביים בהנהלה. תלכו לקרוא אותו, ואז תחזרו הנה, בסדר?

ומתוקף תפקידי כחסיד נוקיה, אני חייב לומר שזה טקסט מוצדק. וזה טקסט שהנהלת נוקיה היתה צריכה לקרוא.

אני חושב שאולי אני צריך להסביר למה אני חסיד של נוקיה. זה כבר לא מובן מאליו כמו פעם. בחמש השנים בהן אני כותב על סלולר בדקתי הרבה מאד טלפונים סלולריים. המון. של כל החברות הגדולות. ובמשך הרבה מאד זמן, המכשירים של נוקיה פשוט היו טובים יותר באופן עקבי. הממשקים של סמסונג ומוטורולה היו חרא. חלונות מובייל היתה סבל צרוף. המכשירים של נוקיה עשו המון דברים בסיסיים טוב יותר. באופן עקבי.

אבל כשאפל שינתה את השוק, נוקיה הגיבה באופן הקלאסי בו ענק דומיננטי מגיב כשהקרקע בוערת: היא חשבה שהיא גדולה מכדי שזה יזיז לה. היא הגיבה לאט מדי. מעט מדי. אלמלא הייתי מרוחק כל כך פילוסופית מאפל (מצב שלא השתנה כלל), הייתי נוטש את נוקיה כבר לפני שנתיים. אבל הם נותרו האופציה הפתוחה. הם הפכו את סימביאן לקוד פתוח והבטיחו שיפורים. ומפת הדרכים היתה מבטיחה.

גם השבוע, בסקירה של N8, עדיין הבעתי תקווה. תקווה שנוקיה תביא לברצלונה משהו מדהים. N8 מוכיח שהם עדיין יודעים לעשות חומרה בתזונה. ולמיגו יש פוטנציאל להיות משהו נהדר.

אבל הם ממשיכים לפעול לאט מדי. בתזכיר שלו, אלופ כותב "חשבנו שמיגו תהיה הפלטפורמה לנצח בסמארטפונים בהיי אנד, אבל בקצב הנוכחי יהיה לנו רק מוצר מיגו אחד בשוק עד סוף 2011". זאת הצהרה מזעזעת. מיגו היתה אמורה להיות בשוק *עכשיו*. וגם עם הדחיות, לא חשבתי שזה יגיע למצב בו יש סיכוי כלשהו בו יהיה רק מכשיר אחד בפלטפורמה השנה. חברת Aava מביאה מכשיר מיגו לברצלונה. למה נוקיה לא יכולה?

כתבתי פעם אחר פעם שאני מאמין באסטרטגיה של נוקיה, של מיגו וסימביאן. כי אני חושב שהחברה צריכה פלטפורמה. צריכה אקוסיסטמה משלה. ואני חושב שתיאורטית, אם מיגו וסימביאן יכולות להריץ את אותם היישומים – דבר שלא מוכח – זאת יכולה להיות האקוסיסטמה שלה.

אבל סטיבן אלופ יודע טוב ממני מה המצב של מיגו וסימביאן. והוא לא נשמע אופטימי.

הדבר המעניין בתזכיר הוא שהוא לא כולל פתרונות. רק בעיות. אני מניח שזה בגלל שאלופ מכין את הקרקע להכרזה על הפתרון שלו ביום שישי הקרוב. וכעת אני מוכן לשקול את האפשרות שכל מה שלא חשבתי שיקרה, אכן יקרה. שותפות אסטרטגית עם מיקרוסופט סביב חלונות פון? יכול להיות. אלוהים יודע שוינדוז פון נמצאת כרגע שנות אור מעבר למה שראינו מסימביאן. מעבר לאנדרואיד? לא סביר, עדיין. כי אני חושב שזה מתן השליטה בעתיד החברה בידי גוגל, ולא נראה לי שזה משהו שאלופ – או חבר המנהלים של נוקיה – מוכנים לו. אבל אולי מעבר זמני לאנדרואיד, עד שמיגו תהיה מוכנה? אולי מעבר זמני לאנדרואיד ועבודה על כך שיישומי אנדרואיד ירוצו במיגו בעתיד? מיגו ואנדרואיד הן שתיהן מערכות הפעלה מבוססות לינוקס, אחרי הכל. זה לא בלתי אפשרי.

כעת, יותר מאי פעם בעבר, כל האפשרויות פתוחות. השבוע הקרוב ייתן לנו תשובות.

2 מחשבות על “נוקיה לאן? מחשבות על התזכיר הזועם של מנכ"ל החברה”

  1. לפני כמה חודשים ניבאתי שבלתי נמנע שנוקיה תאלץ להוציא דגמי אנדרואיד. דגמים חלונאיים זו ירייה הזויה ברגל לכיוון ההפוך.

    הערה קטנה – לא משטח בוער כי אם אסדת קידוח נפט בוערת בים הצפוני

  2. פוסט טוב ואני מסכים עם כל מילה, בעיקר אני שמח שמישהו נתן לנוקיה את הסטירה שהיא הייתה צריכה לקבל בכדי להתעורר מהתרדמת אליה היא שקעה, השאלה לאן אלופ יקח את הספינה הזו שנקראת נוקיה.

להשאיר תגובה

