מחשבות על נוקיה-סופט

אז נוקיה הודיעה היום על שותפות אסטרטגית עם מיקרוסופט – או הרחבת השותפות הקיימת – במסגרתה חלונות פון תהפוך לפלטפורמת הסמארטפונים העיקרית של נוקיה, סימביאן תתחיל במסע הארוך אל המוות (למרות שהחברה עדיין בונה על מכירת 150 מיליון מכשירי סימביאן עד המוות) ומיגו הופכת למשהו מעורפל שהחברה לא נוטשת, אבל נותר בגדר עתיד מעורפל.

יותר מכל, המהלך הזה מזכיר לי את זה של מוטורולה, כשזאת החליטה למחוק את הפורטפוליו שלה לשנת 2009 כדי לבצע את המעבר לאנדרואיד. מנכ"ל נוקיה סטיבן אלופ אמר היום ש-2011 ו-2012 יהיו "שנות מעבר". זה הגיוני. לוקח זמן לפתח מכשיר סלולרי. והזמן הזה גדל כשמדובר במערכת הפעלה שחדשה לחברה. בין שנה וחצי לשנתיים. זה אומר שאם אתם מצפים לרכוש וינדוז פון של נוקיה, כדאי מאד שתתכננו לרכוש עוד מכשיר בדרך, או להחזיק את המכשיר הקיים שלכם די הרבה זמן.

אז מה ההכרזות של היום אומרות למערכות ההפעלה הרלוונטיות, ולשתי החברות? הנה זה, בקצרה.

מיקרוסופט: ניצחון עצום, כמובן. מיקרוסופט רק מרוויחה כאן. היצרנית הגדולה ביותר בשוק התחייבה להפוך את מערכת ההפעלה שלה לבסיס העתידי שלה, והיא מקבלת גם נכסי מיפוי, ונראה שמוחקת את מותג Ovi לטובת Marketplace ובינג שלה. בינג גם יהיה מנוע החיפוש בכל מכשירי נוקיה. זה חיזוק משמעותי למותגים שלה בסלולר ובווב. ומכיוון שנוקיה היא לא השותפה היחידה שלה (רק היחידה שבאמת מחויבת ל-WP), היא לא תקועה גם כרגע. יש בשוק מכשירי WP של חברות אחרות, וימשיכו לצאת כאלה בשנה הקרובה.

נוקיה: לא ברור. קיוויתי לצעד ברור מאלופ כאן, וזה לא ממש מה שקיבלנו. כאמור, נוקיה עדיין מקווה למכור 150 מיליון מכשירי סימביאן. מיגו עדיין לא מבוטלת. אסטרטגיית QT כסביבת הפיתוח המרכזית של החברה ננטשה, והוחלפה באסטרטגיה שלא תביא מכשירים לשוק מהר יותר. בתזכיר שלו מהשבוע, אלופ התלונן שהחברה תוציא רק מכשיר מיגו אחד השנה (וזה עדיין מתוכנן לקרות), אבל היא לא תוציא אף מכשיר חלונות פון השנה. הצעד הזה לא מזרז את העתיד הוורוד, אם יש כזה: הוא דוחה אותו. הדרך היחידה שבה המהלך הזה הוא נכון היא אם אסטרטגיית QT כשלה ברמה הטכנית. עכשיו, זה אומר שיש סיכוי שהמכשיר אחרי הבא שלי הוא מכשיר של נוקיה. אני חושב שוינדוז פון זה די אחלה, ועוד שנה וחצי (או מתי שיצא הדור הבא) זאת תהיה מערכת הפעלה עוד יותר טובה. אבל השאלה היא היכן היא תהיה לעומת אנדרואיד. הדבר החיובי ביותר שאלופ אמר הוא "אנחנו חייבים לבנות חברה שממוקדת במהירות". נוקיה הפכה בשנים האחרונות לענק אטי בעולם מהיר.

לעובדי נוקיה, זה הפסד. רבים מהם – עוד לא ידוע כמה – הולכים הביתה. אני חושב שגם כמה מאלה שהתפקיד שלהם נותר על כנו היום הולכים הביתה. הקידום של ג'ו הארלו (עדיין אחראית סמארטפונים, אבל כבר לא כפופה לחטיבת הסלולר, כי אם ראש חטיבה משלה) משמח אותי. זאת מישהי שדיברתי איתה מספר פעמים, והיא עוגיה חכמה.

סימביאן: מתה. גוויה. אפשר להוציא אותה אל מאחורי הסככה ולירות בה. עוד 150 מיליון מכשירים נשמע נחמד, אבל אם אתם מקשיבים טוב, אתם יכולים לשמוע את המפתחים נוטשים. כבעלים של E72, אני יכול לומר לכם מה קורה כשנוקיה עצמה מעבירה את הפוקוס מהגרסה של מערכת ההפעלה שיש לכם: הדברים המוצלחים (כמו Nokia Situations, לדוגמה) פשוט לא יוצאים לפלטפורמה שלכם.

מיגו: איך נאמר בנסיכה הקסומה? מתה ברובה. אם מקס בעל הנס יציל אותה, זה באמת יהיה נס. נוקיה מדברת על כך שזאת מערכת הפעלה לפיתוחים עתידיים, אבל אני לא אופטימי. זה ממש מצער, כי היה למיגו פוטנציאל עצום כמערכת הפעלה פתוחה באמת, עם תמיכה של אינטל וכל הדברים הטובים האלה. אבל איזה מפתח ירצה לעבוד על מערכת הפעלה שהחברה המרכזית שקידמה אותה מעבירה את הפוקוס למערכת הפעלה אחרת?

חלונות פון: זוכה לזריקת עידוד דרושה מאד. הרבה חברות הוציאו הרבה מכשירי וינדוז פון בחודשים האחרונים, אבל אלה עמדו בצל של האנדרואידים החדשים. ב-CES האחרון, אנדרואיד היתה המנצחת הגדולה. השאלה הגדולה היא מה יעשו סמסונג, LG ו-HTC. אם הן ימשיכו להוציא מכשירי וינדוז פון בשנה וחצי הקרובות, עד שנוקיה תגיע עם שלה, הרי שזה טוב מאד. אם הן יגיבו לכניסה של נוקיה בנטישה והחלטה להתמקד במערכת ההפעלה של גוגל, הרי שזה עשוי להיות מסוכן. אני חושב שהן לא ינטשו. מבחינת החברות האסייתיות הגדולות, יש למערכת הפעלה כמו וינדוז פון פוטנציאל חשוב מאד אחד: היא עשויה למנוע מגוגל לזכות בשליטה מוחלטת בעתיד שלהן. וזה חשוב.

WebOS של HP: זאת מכה. השבוע ניסתה HP למצב את WebOS כמתחרה משמעותית לאנדרואיד בתחום מערכות ההפעלה הסלולריות מבוססות אינטרנט. עם הכניסה של נוקיה לחלונות פון, זאת הופכת לשחקנית משמעותית יותר בהרבה.

אנדרואיד: כרגע, זה לא איום, אבל זאת הזדמנות אבודה. אלדר מורזטין, הבלוגר הרוסי המקושר, טען היום בטוויטר היום שנוקיה תוציא גם מכשירי אנדרואיד ב-2012. זה יהיה מעניין מאד, וישפיע על כל מה שנאמר כאן. אבל אין לי מושג אם הוא צודק. אלופ אמר היום ש"חשנו שנהיה שחקן אחד מני רבים באנדרואיד", כשהסביר מדוע החברה בחרה בשותפות עם מיקרוסופט. האמת היא שכרגע אנדרואיד לא צריכה את נוקיה. היא גדלה וממשיכה לגדול, והדור הבא של מכשירים רק יהיה טוב ומרשים יותר. בעתיד, התחזקות של וינדוז פון היא איום ברור, כמובן. השאלה היא האם המעמד של אנדרואיד לא יהיה דומיננטי מכדי שניתן לערערו. לא ברור האם תהיה מקבילה סלולרית לחלונות – פלטפורמה דומיננטית, שלוקחת את רוב הצרכנים ורוב המפתחים – אבל אם תהיה, הרי שזאת תהיה אנדרואיד. למה כתבתי בתחילת הפסקה שזאת הזדמנות אבודה? כי אם נוקיה היתה הולכת על אנדרואיד, זה היה אומר שאנדרואיד ניצחה סופית.

אפל ו-iOS: אין השפעה כרגע. השוק של אפל נותר השוק של אפל. הוא נישתי, אבל הוא רווחי. היא ממילא לא עמדה להישאר דומיננטית בנתח שוק, וזה לא ביג דיל מבחינתה. וינדוז פון היא מתחרה של גוגל, לא שלה.

5 מחשבות על “מחשבות על נוקיה-סופט”

  1. אני אסכם במשפט : עכשיו אני מבין למה הביאו את סטיבן אלופ. ולא בגלל שיתוף הפעולה עם מייקרוסופט. כי הם פשוט לא רוצים להביא מישהו שיקבל החלטות חכמות אלא שירכך במעט את הצלילה למטה.

    1. אוי, עומרי. בכל פעם שאני חושב שאני נהיה שלילי בנוגע לנוקיה, טוב שיש אותך ואת גיא שיזכירו לי שיחסית לאחרים אני עדיין די חיובי.

  2. אני מאוד אוהב את WP7 (עם כל החסרונות שיש לה כרגע)
    אני גם מאוד אהבתי את המוצרים של נוקיה (סימביאן, השם ינקום דמה, היתה קצת מעצבנת).
    אז השילוב הזה נשמע לי כמו משהו טוב , במיוחד ללקוחות ישראלים שזכו עד עכשיו להתעלמות מסוימת מ WP7

  3. אחרי שאני צופה בהכרזה של HP אני אבין איפה היא נמצאת במפה הזו, אבל נראה לי שנוקיה-סופט לא מפריעה לה כרגע. כמו שאמרת, לנוקיה יקח כשנה לפני שהווינפון7 הראשון יצא, ו-HP לא שמים את כל הקלפים רק בטלפונים. אני לא ממהר להספיד.

    אבל איך, איך שכחת לסקור מה זה עושה לכרוםOS?! 😉

להשאיר תגובה

