למה נוקיה הלכה עם מיקרוסופט ולא עם גוגל?

על פניו, הבחירה של נוקיה בחלונות פון של מיקרוסופט ולא באנדרואיד של גוגל כמערכת ההפעלה שלה היא תמוהה, בלשון המעטה. אנדרואיד היא מערכת ההפעלה הדומיננטית ביותר בשוק הסמארטפונים כיום, והמומנטום נמצא לצידה. היא בשלה יותר מחלונות פון, מצליחה יותר, ובאופן כללי אטרקטיבית יותר לצרכנים. אז למה נוקיה בחרה במיקרוסופט? בפוסט זה אנסה לסקור את הסיבות, וגם לראות את הפגמים בסיבות האלה.

1. אלופ בא משם.

תגיד, לא עבדת בשבילי פעם?

סטיבן אלופ היה סמנכ"ל בכיר במיקרוסופט לפני שהגיע לנוקיה. ידוע שנוקיה שקלה ללכת עם גוגל, אבל במשא ומתן בין החברות השונות, קשה שלא להניח שהקשרים האישיים שיחקו תפקיד.

הבעיה: זה לא אמור להיות שיקול. מערכות יחסים משפיעות על ביזנס, וזה ברור, ולא חדש, ולא הומצא על ידי באלמר ואלופ. אבל זאת החלטה גורלית. קריטית. אם זה היה שיקול, הרי שזה בעייתי. במיוחד בחברה ציבורית שהיא חלק כה חשוב מכלכלה של מדינה.

2. דג גדול בבריכה קטנה

מי רוצה לשחות בבריכה קטנה? (קרדיט: stock.xchng)

כולם מייצרים מכשירי אנדרואיד כיום. נוקיה חשה, לדברי אלופ, שאם החברה תתחיל היום לעבוד על מכשירי אנדרואיד, היא מגיעה מאוחר, ותתקשה לבלוט. בחלונות פון היא מגיעה בשלב מוקדם יותר בתהליך. מעבר לכך, למרות שסמסונג, HTC, דל ואחרות הציגו מספר דגמי חלונות פון, ברור שלפחות לחברות האסייתיות, אנדרואיד היא חלק משמעותי יותר מהאסטרטגיה.

הבעיה: זאת סיבה הגיונית במידה מסוימת, אלמלא העובדה שתעבור שנה לפחות מהשקת וינדוז פון ועד השקת הוינדוז פון של נוקיה. גם כאן היא מגיעה מאוחר.

3. אשליה של שליטה

מי שולט במה? (קרדיט: stock.xchng)

במסיבת העיתונאים של אלופ, הוא חזר והדגיש שמדובר בשותפות, ולא בהסכם ייצור מהסוג הישן. "אנחנו הימרנו על מיקרוסופט, ומיקרוסופט הימרו עלינו", אמר שוב ושוב. לנוקיה תהיה השפעה על מערכת ההפעלה, לדברי אלופ. אלופ אמר גם שהם קיבלו אישור לשנות את הממשק כרצונם, למרות שהם כנראה לא יעשו זאת. מעבר לכך, לנוקיה אמורה להיות השפעה על עתיד מערכת הפעלה, כאשר אלופ דאג להדגיש שיהיו דברים שנוקיה תתרום למערכת הפעלה ויהיו זמינים לכל היצרניות, ויהיו טכנולוגיות (הוא הזכיר את המצלמה של N8, כל שלא ברור האם מדובר בחומרה נטו, או גם בתוכנה) שיהיו זמינות רק למכשירי חלונות פון של נוקיה.

הבעיה: חלונות פון אמנם לא בשלה לגמרי, אבל היא גם לא בשלב הבצק. היא אפויה חלקית. ובעוד יצרניות אחרות מוגבלות בשינויי הממשק שהן יכולות לערוך בוינדוז פון, הרי שבאנדרואיד הן די עושות כל מה שבא להן. לא זה שזה כל כך חיובי, כן? צרכנים מתקדמים מעדיפים אנדרואיד נטו, ובצדק. וחוצמזה, ראו את הבעיה בסעיף הבא.

4. אקו-אקו-אקוסיסטמה

אין לי אילוסטרציה טובה לאקוסיסטמה, אבל ל-Engadget יש תמונות קונספט של נוקיה וינדוז פון

הסעיף הזה משתלב עם הקודם, אבל הוא רחב מהמכשירים ומערכת ההפעלה שלהם בלבד. נוקיה ניסתה להתחרות מול גוגל ואפל בבניית אקוסיסטמה של שירותים סביב המכשירים שלה. היא כשלה באופן מביך. חנות אובי היא, גם כרגע, מביכה ברמת הממשק. גוגל שולטת באקוסיסטמה שלה בדיוק כמה שהיא רוצה. אפל שולטת באקוסיסטמה שלה, כמובן. זה החלק שבו אלופ באמת מאמין שנוקיה תהיה שותפה, ולא רק יצרנית. אחרי הכל, הגיע הזמן ששני המיליארד שהם השקיעו ב-Navteq ישתלמו. יש לנוקיה נכסים להביא לתחום השירותים, כולל מערכות יחסים מצוינות עם מפעילים בכל העולם.

הבעיה: יש מצב שאלופ משקר לעצמו. גם IBM חשבה שהיא שותפה של מיקרוסופט פעם באקוסיסטמה. זה לא עבד לה כל כך טוב.

5. אמריקה

היעד (קרדיט: stock.xchng)

אמרתי מפעילים בכל העולם? לא בדיוק. לא באמריקה. וגם לא ביפן ואינדונזיה, אם כבר מדברים. אתם יודעים מה מעניין בארצות הברית, יפן ואינדונזיה? אלה שלושת השווקים הרווחיים ביותר בעולם לסלולר. ואלה שלושת השווקים בהם נוקיה חלשה. מביניהם, נוקיה מאמינה שמיקרוסופט תעזור לה בארצות הברית. האמונה היא שהמפעילים מפחדים מדואופול של גוגל ואפל, ורוצים חלופה. אלופ אמר את זה יותר מפעם אחת אתמול. אלופ מאמין שביחד עם מיקרוסופט, לה יש מערכות יחסים עם כל המפעילות האמריקאיות באופן טבעי, יש לה סיכוי לשנות את המצב שלה בשוק האמריקאי, שוק בו שלטה לפני עשור ואשר איבדה לחלוטין.

הבעיה: האמת? אין בעיה. המצב של נוקיה בארצות הברית כל כך גרוע, והשוק האמריקאי כל כך חשוב, שבשלב הזה כל מהלך קביל.

2 מחשבות על “למה נוקיה הלכה עם מיקרוסופט ולא עם גוגל?”

  1. 5. אמריקה
    באמריקה, הכוח החזק הוא חברות הסלולר. אנו נוטים לשכוח את זה, אבל AT&T הייתה היחידה שהסכימה לשתף פעולה עם אפל, ונעלה את אפל למשך שנים. ה-KIN ז"ל נפל בגלל חוזי Data מגוכחים, ואפילו גוגל לא הצליחה ליצור מסלול עוקף לחברות הסלולר.
    ההימור על כך שמיקרוסופט תצליח ליצור לנוקיה נוכחות בארה"ב הוא מפוקפק. T-Mobile או Sprint היו יכולים להיות הימור מוצלח יותר, ללא ויתור על המיתוג ויחודיות של נוקיה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s