דרגון אייג' 2 והמזרח התיכון (זה הפוסט עם הספויילרים המסיביים)

זה, למקרה שהחמצתם את הכותרת, הפוסט עם הספויילרים. אם אתם רוצים את הפוסט בלי הספויילרים, לכו לכאן.

בליבו של דרגון אייג' 2 נמצא סיפור שהרגיש לי קצת קרוב מדי, במיוחד בימים האחרונים. גיבור המשחק הוא קוסם, או אח/ות של קוסמת. והוא חי בעולם שבו קוסמים נמצאים תחת פיקוח ניכר, ומגיע לעיר שבה הפיקוח הזה הוא דרקוני. יש בדרך הסחות דעת וסיפורים אחרים, אבל לב המשחק הוא בעימות בין הקוסמים לבין הטמפלרים, הרשות שאחראית על לשמור שהם לא יחרגו מגבולותיהם.

מי ששיחק באוריג'ינז יגיע ל2 עם דיעות די ברורות בנוגע לעימות הזה. במקרה שלי, הדיעות האלה היו: הטמפלרים הם שמוקים, הקוסמים הם מיעוט שמדוכא באופן לא צודק, והפחד הנוראי שכל קוסם יהפוך לקוסם דם הוא בולשיט.

דרגון אייג' 2 עושה דברים מעניינים עם הציפיות האלה. הטמפלרים הם ה-ר-ב-ה יותר שמוקים. חלקם, לפחות. קאלן, הטמפלר הכי קיצוני שהכרנו באוריג'ינז, הוא בסך הכל בחור די הגיוני כאן. כי לעומת הבוסית שלו וכמה מעמיתיו, הדיעות שלו הן ממש מתונות. יש טמפלרים שרוצים להפוך את כל הקוסמים ל"שלווים" (כלומר, קוסמים שנותקו מהקסם, ובדרך הופכים לרובוטים אנושיים חסרי אישיות ורגש). ויש גם כאלה שפשוט היו מעדיפים להרוג את כולם. כי הם כולם מסוכנים.

וגם בצד הקוסמים יש הקצנה. בחבורה "שלי" יש שני קוסמים. אחד מהם הוא אנדרס, שזכור לשחקני Awakening כקוסם שברח המון פעמים מחוג הקוסמים, וגויס על ידי הנוטר לשורות הנוטרים האפורים. בין שני המשחקים, הוא הפך להרבה יותר קיצוני בדיעותיו נגד הטמפלרים. הקוסמת השניה היא מריל, אלפית חמודה ותמימה שהיא גם קוסמת דם. ואלה רק הקוסמים שבחבורה. כמעט כל קוסם שנלחץ לפינה במשך המשחק הופך לקוסם דם. הנבואה של הטמפלרים מגשימה את עצמה באמ-אמה.

ובסוף המשחק, אנחנו מגיעים לחלק שהופך את המשחק הזה לקצת קרוב מדי אלינו. אנדרס מבצע פיגוע. פיגוע אמיתי. הוא מפוצץ את המקבילה של המשחק לכנסיה המרכזית (הכנסיה היא הגוף המפקח על הטמפלרים). זה פיגוע פר אקסלנס: מטרה אזרחית. הרוגים אזרחים. הכל כדי להגשים את המטרה הפוליטית שלו.

ואז, כתוצאה מהמעשה הזה, אני אמור לבחור צד. הטמפלרים רוצים להרוג את כל הקוסמים. אלה שבחוג הקוסמים. שאנדרס לא היה חלק ממנו. הקוסמים לא רוצים למות. וכאמור, או שאני קוסם (שאז אחי הוא טמפלר) או שאחותי קוסמת. אבל חוויתי משחק שלם שבו קוסם אחר קוסם הפך למפלצת. לכל אחד מהם יש את הפוטנציאל להיות פצצה מהלכת.

אה, וראש מסדר הטמפלרים? יש עליה דיבור חזק שהיא מטורפת. שמתגלה כנכון. ובמידה מסוימת באשמתי, כי היא מטורפת בגלל חפץ שנמצא בסגרת משלחת למעמקי האדמה שבה הייתי חלק מוקדם יותר במשחק. וראש הקוסמים? יש לי – כשחקן, כי הדמות לא קולטת את זה – בשלב הזה בסיס לחשוד בקישור בינו לבין הקוסם שפאקינג רצח את אמא שלי במערכה השניה. כן, גם זה קורה. ובסופו של דבר, בכל מקרה, אני צריך להרוג את שניהם.

אם יש למשחק הזה מסר כלשהו, הרי שהוא נגד קיצוניות. לפחות איך שאני משחק אותו. אני לא יודע, אולי אם אני משחק בתור קיצוני לאחד מהצדדים כל המשחק, המסר הזה שונה. אבל לא נראה לי. הבעיה מתחילה בכך שמרדית', ראש הטמפלרים, מנהיגה משטר אימים. או בכך שהקוסמים באמת מסוכנים. אבל תכלס, הם מסוכנים בכל מקום, ובפרלדן, מקום המשחק הקודם, לא כל קוסם הופך למפלצת. אפילו בטווינטר, הממלכה השכנה שבה הקוסמים אוחזים בכוח, ובה יש כל מיני זוועות, גם שם לא כל הקוסמים הם מפלצות.

מבחינתי, בסופו של דבר, הנסיבות לא משנות. ברגע שמרדית' מחליטה להרוג את כל הקוסמים, בגלל פשע שקוסם אחד ביצע – פשע שלא קשור לקסם דם או לאיבוד שליטה על הכוחות שלו. וקוסם שאינו חלק מחוג הקוסמים – ההחלטה הזאת היא דבר שצריך, מוסרית, לעצור. המשחק נותן לך להרגיש מוצדק מוסרית גם עם ההחלטה השניה (אני עושה את זה כדי למזער את מספר ההרוגים בקרבות הבלתי נמנעים). אבל זה פלסטר, מבחינתי.

למקרה שהמשל והנמשל לא ברורים, אני אפשט: אנחנו טמפלרים, הפלשתינאים הם קוסמים. הטמפלרים הם צד שהמטרה הבסיסית שלו צודקת. צריך בית לאומי ליהודים / פיקוח כלשהו על הקוסמים. החלופה נבדקה והיתה רעה מדי (אנדראסטה, הישו של המשחק, הובילה מהפכה כנגד עריצות הקוסמים). אבל הפיקוח / כיבוש משחית. יש טמפלרים שחושבים שצריך להתייחס לקוסמים טוב יותר. ויש טמפלרים שרוצים לעשות להם דברים נוראיים. יש טמפלרים שעושים להם דברים נוראיים.

אבל הקוסמים משתמשים בקסם דם (או, במקרה של אנדרס, נוטשים את המשל והולכים ישר לפיגוע המונים).

אין לדרגון אייג' 2 סוף טוב. בעקבות מה שקורה, הסדר הקיים נשבר. העולם משוקע בתוהו. אין צד צודק. המיטב שאפשר לעשות, הוא לנקוט עמדה מוסרית, או עמדה פרגמטית (משתלם יותר להיות פרגמטי. אם אתה מצדד בטמפלרים, ממנים אותך להיות מושל). יש בזה משהו מאד מדכא. ובשבוע בו שוב יש פיגוע בירושלים, ומטחי גראדים, זה מדכא עוד יותר.

אני קורא חדשות, ואת הפייסבוק של אנשים. חברים ומכרים. וזה מדכא. תגובות מכל הקשת הפוליטית מדכאות אותי. דרגון אייג' 2 הוא משחק מצוין, אבל בזמן בו הייתי שמח לקצת אסקפיזם מהבידור האינטראקטיבי שלי, הוא מספק בדיוק את ההיפך.

2 מחשבות על “דרגון אייג' 2 והמזרח התיכון (זה הפוסט עם הספויילרים המסיביים)”

  1. אני לא חוויתי את המשחק ככה. כלומר אני לא עשיתי את הקישור הזה (גם אני שיחקתי קוסם, אגב). מה אני אגיד לך? אני לא לגמרי קונה את זה.

    הבעיה שלי עם המשחק הוא שהוא מרגיש כאילו חיפפו אותו — מבחינת הסיפור הוא הרבה פחות מושקע, והרבה פחות מושך מהמשחקים הקודמים (שיחקתי את "מקורות" ואת "התעוררות"), מבחינת הדמויות משנה שהרבה פחות מעניינות, ומבחינה טכנית – אותה מערה שחוזרת על עצמה כל המשחק, ואותו הבית כל פעם. הקטעים הכי מוצלחים במשחק היו הקרוס-אוברים עם אוריג'ינס. גם מבחינה משחקית, המשחק הזה הרבה פחות מוצלח מהקודמים – מערכת המתנות מטופשת במיוחד, כל ענייני שדרוג השריון לדמויות שאיתך, ההתמחויות שוטחו, ודמויות משנה לא יכולות ללמוד סטים חדשים של דברים. זה מבאס.

    ואגב, אם אתה משחק קוסמ/ת, ולוקח איתך את אחיך לדרכים העמוקות, אז הוא מת בשלב הזה של המשחק, ואם במקרה אנדרס איתך, אז הוא יכול להפוך להיות "נוטר אפור", ואז אתה נתקל בו עוד פעם במהלך המשחק, ופעם נוספת בסופו. כמו שאם אתה לוחם/גנב, אז אחותך או שמתה בדרכים העמוקות, או הופכת גם היא לנוטרת, או שאם לא לקחת אותה איתך – לוקחים אותה למעגל הקוסמים.

  2. ולי יש שאלה אחרת – שאולי תעדיף לענות עליה באופליין:
    איך היית מדרג את המשחק?
    אני התחלתי לשחק אותו אתמול על הPS3 אבל כן שיחקתי קצת בדמו על המחשב.
    איכשהו אין לי תחושה טובה, או תחושה של המשך לאוריג'ינס. ועוד יותר – אם לא הייתי מקבל
    אותו לביקורת אלא רוכש אותו ב-60$, אני מעט חושש שהייתי מתבאס מכך.
    בעותק ביקורת הייאוש כמובן יותר נוח ….

כתיבת תגובה

