שאלה של זהות: מחשבות ראשוניות על A Dance With Dragons (בלי ספוילרים לספר)

התראה ברורה: הסקירה הזאת מיועדת לאנשים שקראו את ספרים 1-4 בסדרה. אני עושה ככל יכולתי לא לספיילר שום דבר משמעותי מהספר החמישי, אבל הספרים הקודמים יספויילרו כאן.

יש סדרה בריטית – עם גרסת קאבר אמריקאית טובה פחות – בשם Who Do You Think You Are (אחד התרגומים שלה לעברית הוא "מי אני") שבה סלבס נוסעים למסעות שורשים כדי לגלות מי היו הסבים שלהם וכאלה. A Dance With Dragons, הספר החמישי בסדרת "שיר של אש ושל קרח" של ג'ורג' ר"ר מרטין, הוא גם סוג של WDYTYA, מכיוון שזה הספר שבו, יותר מכל, דמויות מתמודדות עם השאלה הזאת.

זאת לא שאלה חדשה בסדרה. לאריה לבדה כבר היו כמה וכמה שמות וזהויות במשך הספרים. לאמא שלה היו שני שמות. ג'ון נאבק עם הזהות שלו כשחי מעבר לחומה. אבל כאן, אחוז ניכר מן הדמויות עומדות בפני דילמות של זהות. השם של לא מעט מהפרקים אינו שם של דמות, כי אם התפקיד שלה ברגע הנתון הזה. יש לזה שתי סיבות. הראשונה, והברורה יותר, היא הימנעות מספוילרים. אם דמות X היתה בסכנת חיים בשלב כלשהו (בין אם מדובר בספר קודם או בספר הזה), הרי שפרק עם שמם בהמשך הוא ספוילר. וגם, אם דמות מופיעה לראשונה כדמות נקודת ראות, מרטין רוצה להימנע מלחשוף את זה. אבל אני לא חושב שזאת הסיבה האמיתית. אני חושב שזה התירוץ של מרטין לתת לדמויות "תוויות".

במקור, ADWD היה אמור להיות החצי השני של A Feast for Crows, הספר הקודם בסדרה. זה לא בדיוק המצב. כלומר, זה כן, עד קצת אחרי אמצע הספר, שאז העלילה מיישרת קו מבחינת הזמן עם סופו של הספר הקודם, והדמויות שלא היו אמורות להופיע מתחילות לטפטף פנימה. הן לא המוקד, אבל הן שם. זאת גם חלק מהסיבה לכך שהספר כל כך ארוך. 1,500 עמודים של ספר (מזל שקראתי אותו בקינדל).

ודאי תשמעו תלונות על קליפ האנגרים. והן מוצדקות במידת מה. יש דמויות שהסיפור שלהן מגיע לנקודת עצירה "נכונה", אבל אחרות נעצרות במקומות שעשויים להיות מרגיזים. במיוחד אם אתם מהפסימיים שחושבים שנאלץ לחכות עוד שנים רבות לספר הבא. (אני לא מאלה, אגב). אבל מבחינת מרטין, זה הגיוני. הדברים לא מסתיימים באותו הזמן לכולם. הסיפור הזה מתרחש על שתי יבשות (יותר מאי פעם, אגב. אחוז ניכר מהספר מתרחש באסוס, לא בווסטרוס), עם המון דמויות. זה די הגיוני שהם לא מתואמים. ועדיין, חלק מהקליפ האנגרים נראים קצת טיזריים מדי. קצת מעושים.

יש דמות אחת, ספציפית, שהסיפור שלה פחות מוצלח מכפי שהיה בעבר, לטעמי. זאת, אני מנחש, הדמות שהסיפור שלה והסיפור סביבה אחראי יותר מכל לכך שהספר הזה התעכב כל כך. מרטין כינה את הפלונטר שלו בשם "הקשר המירינזי", ומי שנמצאת במירין היא דאני. הצורך לומר לדאני "נו כבר" הוא לא חדש, אבל הוא התעצם בספר הזה, והעלילות סביבה סבוכות במידה כזאת שחשתי שמרטין לא פתר את הקשר שלו באופן מושלם.

ויש אנשים שיתלוננו שאין מספיק אקשן. ויש אנשים שיתלוננו ששוב מרטין מכניס דמויות חדשות ומשמעותיות. ויש אנשים שיתלוננו שאין מספיק מדמויות אהובות מסוימות.

אבל…

אבל זה ספר נהדר. זה ספר מטלטל. זה ספר ממש ארוך שקראתי במשך שישה ימים. אני צריך יותר פרספקטיבה, אבל זה אולי הספר השני הכי טוב בסדרה עד כה לטעמי (אחרי "סופת"). וזה ספר שהופך את Feast לספר טוב יותר רטרואקטיבית. למעשה, אני קצת מקנא באנשים שהתחילו לקרוא את הספרים בעקבות סדרת הטלוויזיה על כך שהם יזכו לקרוא את המשתה והריקוד בזה אחר זה.

עוד כמה… חודשים, אני מניח? אולי לקראת העונה השניה? נחזור לדבר כאן על הספר הזה תחת אזהרת ספוילרים כבדה. כי אני ממש רוצה לדבר על הדברים הנוראיים שקורים לXXXXX, ועל הסוף המספק של XXXX, ועל XXXXXX ו… כן, נו. הבנתם. קשה לי. אני צריך שיותר אנשים יסיימו לקרוא את הספר הזה, ודחוף.

11 מחשבות על “שאלה של זהות: מחשבות ראשוניות על A Dance With Dragons (בלי ספוילרים לספר)”

  1. אוף עשית לי חשק.
    All the more so היות ולפני כמה שעות הגעתי פה למשרד בNC ומאז אני מתעסק עם הקינדל החדש
    יותר מאשר להכין דברים ליום העבודה מחר. שוין…

    זה יהיה הספר הראשון שאקנה לקינדל (בעצם השני כי קניתי סיפור קצר אחד של רולינס לקינדל PC),
    אבל אני ממתין עם זה כיוון שהחלטתי (למה? למה?) לקרוא מחדש את כולם לפני החמישי.
    אז כן, אני מקצר ועושה זאת בעברית, וכן, התחלתי מACOK (כי ראיתי את הסדרה) אבל עדיין, יקחו לי
    לפחות עוד שבועיים (אופטימי, סביר יותר שחודש) להגיע ל-ADWD….

    ועד אז – לכבות ים פידים בגוגל רידר כדי להמנע מספוילרים כאלה ואחרים… :-((((((

  2. זה אומר שמליסנדרה ממשיכה להתחרפן ולהשפיע לרעה על סטאניס? נהדר.
    למרות שלפי פרק הספויילר של אשה גרייג'וי התוכנית שג'ון הציע לסטאניס הצליחה.

    1. הצעה: חכי ותקראי במקום לנחש ולקרוא ספוילרים. (וחוץ מזה, אפשר להגיב לתגובה. שימי את סמן העכבר על התגובה שאת רוצה להגיב לה, וכפתור יופיע)

      1. חיכיתי כל כך הרבה שנים להמשך שעוד חודש נראה כמו נצח שלם)))) נשאר ממש קצת אבל הקצת נמשך עוד נצח שלם
        אני כבר מתה לדעת הכל על כולם כי בקריאה של משתה העורבים יצאתי בהרגשה די "קטועה" וזה ממש הפריע לי…

  3. אני עדיין חושבת שיש כמה שחקנים שמאוד מודאגים מהאפשרות שהסדרה תמשיך עד לעונה של הספר החמישי (אני מניחה שזה יהיה עונות 5-6, באופטימיות מסויימת), ומהדברים שהם יצטרכו לעשות אם זה יקרה. מאוד, מאוד מודאגים.

  4. סיימתי. אני מאוכזב להחריד. והייתי מאוכזב להחריד עוד לפני הזעזוע האיום בסוף. אני חושב שזה ספר אוננות. הוא סובל ממחסור קשה בעלילה וגם מרוחב היריעה שלו (ביחד עם feast), שהופך לעתים לבלתי נסבל. תוסיף לזה את הדמות המרכזית החדשה, ובקיצור, לראשונה, מזה 11 או 12 שנה, אני מאוכזב מספר בסדרה הזאת.

    העניין הוא שאני כל כך אוהב את סדרה הזאת, שהאכזבה הא אפית, לא צפויה, מעליבה, מפחידה: מה יהיה?!

    נו, נדבר ב-2018. Winter will defiantly play th it's own balls in the meantime.

    (נחמונת קטנטונת: שני הספרים האחרונים של אריקסון מחכים לי)

  5. משהו אחד הפריע לי קצת בהתחלה והלך והתגבר לאורך הספר, ואני חייבת להודות שלאחר הקריאה זה הדבר שהכי מפריע לי: עושה רושם שמרטין יותר מדי נהנה להתעלל בדמויות שלו, להכאיב להן ולהשפיל אותן. שלא לדבר על התיאור המדויק והמדוקדק של פסיכופת סדיסט (ואוי, כמה מרטין נהנה לתאר את המשחקים המופרעים שלו). זה מתחיל להיות על גבול ה-gore, ולא בשביל זה הגעתי לסדרה הזו.

כתיבת תגובה

