10 ספרי המד"ב והפנטסיה הטובים ביותר. הרשימה שלי

העליתי הרגע פוסט בבלוג של הוצאת גרף (אותו אני עורך החל מלפני כמה ימים) בנוגע לרשימת ספרי המד"ב הטובים ביותר בכל הזמנים, שמרכיבים ברשת NPR האמריקאית. שם שלחתי את קוראי הבלוג להצביע. כאן אני רוצה לספר על ההצבעה שלי. אפשר לבחור עד 10 ספרים מבין הרשימה. שברתי את הראש על העשירייה שלי, ואני עומד מאחוריה לעשר הדקות הקרובות. נאלצתי להוציא מהעשיריה שלי ספרים שהוצאתם עלתה לי בדם. באמת. בכל מקרה, הנה זה, בסדר אקראי:

  • חולית מאת פרנק הרברט (ההצבעה היא לסדרה, וזה כמעט גרם לי להימנע מהכללתה, אבל רבאק. אין ברירה. הספר הראשון שווה את זה)
  • המנושל מאת אורסולה ק' לה גווין (גם בפני עצמו, גם כמייצג של לה גווין בכלל)
  • The Sandman מאת ניל גיימן (אני חושב שזה הקומיקס היחיד ברשימה. אני הייתי מוסיף לרשימה המוקדמת עוד כמה. אבל כנראה שבסוף עדיין הייתי מצביע לסנדמן)
  • Perdido Street Station מאת צ'יינה מייוויל (יכול להיות ש-The Scar יותר טוב. אבל זה עדיין ספר הפנטסיה החשוב ביותר של 20 השנה האחרונות)
  • עריצה היא הלבנה מאת רוברט היינליין (כמו המנושל, זאת חצי הצבעה לספר עצמו, וחצי הצבעה כללית להיינליין)
  • אדון האור מאת רוג'ר זילאזני (כי הוא אדון האור)
  • פני מועדות לכוכבים / נמר, נמר מאת אלפרד בסטר (עיינו ערך אדון האור)
  • שר הטבעות מאת ג'ר"ר טולקין (הספר שנגדו נכתב פרדידו. אבל אני חולק על צ'יינה בעניין הזה)
  • מדריך הטרמפיסט לגלקסיה (יצא מהרשימה כמה פעמים. יש לי בעיה עם זה שהוא כאן ואלים קטנים של פראצ'ט לא. אמרתי שאני עומד מאחורי הרשימה הזאת לעשר דקות? גם זה לא)
  • 1984 מאת ג'ורג' אורוול (כי אני אוהב את האח הגדול. וכמו המדריך, גם זה ספר שמאד התנדנד. תכלס, רק אדון האור, פני מועדות, המנושל ועריצה לא התנדנדו לרגע והיו ברשימה שלי בכל שלב)

אז לכו להצביע. ותחזרו לספר למה הצבעתם.

12 מחשבות על “10 ספרי המד"ב והפנטסיה הטובים ביותר. הרשימה שלי”

  1. קשה לי לראות את 1984 ברשימה הזאת, אני לא רואה אותו כחלק מהג'אנרים האלו, גם (אני אעשה לרגע את מה ששנאתי כל מורה לספרות שהיה לי עושה) אני לא חושבת שאורוול ראה ביצירה שלו מן הפנטזיה או מדע בדיוני.

  2. אוקי,
    לא הצבעתי, כי רוב הספרים שנכנסים לרשימת ה10 שלי לא נמצאים שם

    אבל אנסה לרשום פה את העשירייה שלי – לא לפי סדר כלשהו

    המשחק של אנדר
    תשעה נסיכים לאמבר – וזילזני בכלל
    ששת
    דרך התהילה – glory road
    ניורומנסר
    המוסד – ואסימוב בכלל
    תשעילוגיות הספרים של רובין הוב – שוליית הרוצח ….
    מחזור כישור הזמן
    הביאו לי את ראשו של נסיך החלומות
    לך אל גופותיך הפזורים – פיליפ חוזה פארמר בכלל
    סדרת ראמה – וארתור סי קלארק בכלל

    זהו,
    היה כיף להיזכר גם אם לרגע קצר בכל הסיפורים הנפלאים האלה…

  3. המנוזל?? המנוזל???????? מי מצביע לספר הזה ????? ובלי מרטין????

    הרשימה שלי (ללא סדר) – ויש לי 15 כי לא יכולתי לצמצם יותר:

    עריצה היא הלבנה (והיינלין בכלל)
    סדרת אמבר (אבל רק החמישיה הראשונה)
    שיר של אש ושל קרח (כמובן)
    פני מועדות לכוכבים
    קץ הילדות
    מזמור ללייבוביץ'
    ספר המתים המלאזני (קראתי רק שניים אבל זה פ%$קינג אפוס)
    הקיסם בעינו של אלוהים (הספר שראוי לייצג את ניבן ופורנל)
    מלחמה לנצח
    פרחים לאלג'רנון (במינימום הנובלה)
    המשחק של אנדר (לא הסדרה, הראשון וספיקר בלבד)
    סדרת החוק הראשון של אברקרומבי (ומי שלא קרא – שיקרא מהר)
    Altered Carbon (ספר עם המון מגרעות אבל עולם עם עומק מדהים)
    טיגאנה (אם כי הייתי מעדיף את אל-ראסאן)
    מלחמת האדם הזקן (הסדרה של סקאלזי)

  4. יש עוד קומיקס – יש את Watchmen

    והרשימה שלי:

    עריצה היא הלבנה / היינלין
    שיר של אש ושל קרח / ג'ורג' ר. ר. מרטין
    סדרת אמבר / זילאזני
    הקאנטוס של היפריון / דן סימונס
    סנואו קראש / ניל סטיבנסון
    מדריך הטרמפיסט לגלקסיה / דאגלס אדאמס
    סאנדמן / ניל גיימן
    חולית / פרנט הרברט
    מלבד הכלב / קוני ויליס
    סידרת הגאפ / רוג'ר דונלדסון

  5. מאוד מעניין! חבל שאני מכיר מעט כל כך, כנראה שמעולם לא פתרתי את הרתיעה שלי מהז'אנר, לפחות בגבולותיו הברורים. ובכל זאת – תמיד אהבתי מאוד את פיליפ ק' דיק ומוזר שאין לו כלל יצוג. יש הרבה, אבל הייתי בוחר בואליס (valis) כרומן מייצג.
    ואם כבר אורוול, מה עם ספרי דיסטופיה קלאסיים אחרים כמו "הדרך לעין חרוד" של קינן או "עולם חדש מופלא" של האקסלי? ומה עם "אוטופיה" הקלאסי של תומאס מור? ומסעי גוליבר של סוויפט? ספר מופלא כל כך שרק עצם כתיבת שמו מגרה אותי לשוב ולשקוע בו. ומה עם בורחס? "טלןף אכבר, אורביס טרטיוס" נכנס לקטגוריה המד"בית?….

    1. מבין הספרים שהזכרת, רק ואליס ועולם חדש ומופלא נכנסו לרשימה. אם הייתי צריך לנפק 100 ספרים, אולי לשני אלה סיכוי להיכנס לרשימה שלי, אבל לא בעשירייה.

      סוויפט לא נכלל, אני מנחש, כי הוא אלגוריה טהורה. וריאליזם מאגי, למרות שהוא בהחלט נכנס להגדרה של ספרות פנטסטית, לא נכנס להגדרות המקובלות של פנטסיה.

  6. אלבפיתית:
    1. עולם חדש מופלא – אלדוס האקסלי (הפך לי את הראש כמו שמד"ב טוב אמור לעשות)
    2. חולית – פרנק הרברט (בדיוק כמוך, הצבעה לראשון ולא לסדרה)
    3. המשחק של אנדר – אורסון סקוט קארד (יכול להיות גם לרוב הסדרה מצידי, אם כי הראשון בבירור כמה רמות מעל השאר, ולא נדבר על קסנוסייד והזוועה שאחריו)
    4. פרשת ג'יין אייר – ג'ספר פורד (חדש, נקי, כיף אדיר)
    5. מדריך הטרמפיסט לגלקסיה – דאגלאס אדאמס (בלי שום הסתייגויות. מגיע לו.)
    6. השמש העירומה – אייזק אסימוב (הייתי מצביעה לכל הסדרה, אבל מבין האפשרויות המוצעות זה החביב עלי כרגע, בטח כי אני בדיוק קוראת אותו שוב)
    7. אבק כוכבים – ניל גיימן (הייתי מעדיפה להצביע לבשורות טובות המופלא, אבל בהיעדרו זו תהיה ההצבעה הקטגורית שלי לגיימן)
    8. פני מועדות לכוכבים – אלפרד בסטר (אלוהים כמה שזה טוב)
    9. מלבד הכלב, או איך שהוא נקרא בעברית – קוני וויליס (הצבעה קצת קטגורית לקוני וויליס, כי הסיפורים הקצרים שלה הם אהבתי האמיתית)
    והעשירי הולך ללא עוררין לבלאדצ'יילד של אוקטביה באטלר המדהימה, אבל הוא לא מועמד, אז אני מצביעה בפועל ל-20,000 מיל מתחת למים כהצבעת מחאה. כן. כן.

  7. אני אלך פה עם:
    1. הבלגריאד- דיויד אדגינס
    2. בית המטבחיים חמש- קורט וונגוט
    3. עריסת החתול- קורט וונגוט
    4. 1984- גורג אוורל
    5. פניי מועדות לכוכבים- אלפרד בסטר
    6. גברים בחלל- אנסון היינליין
    7. מלחמת האדם הזקן- גון סקאלזי
    8. מלחמת עולם Z- מקס ברוקס
    9. המשחק של אנדר- אורסון קארד
    10.Do Androids Dream Of Electric Sheep?- פיליפ דיק

    לא עברו את אחוז החסימה אבל הבחלט אהובים עליי:
    11. חולית- פרנק הרברט
    12. ווטשמן- אלן מור
    13. סנדמן- ניל גיימן
    14. לעולם לא לעולם-ניל גיימן
    15.

  8. הי, לכל אחד העדפות, אמת ונכון, אך איך שכחתם את "הרוח הנושבת מן השמש" של ארתור ס. קלארק?
    הספר הוא קובץ של סיפורים קצרים, אמנם, אבל כל סיפור ניבא ומנבא את הקידמה הטכנולוגית של היום: תוכלו למצוא בו נבואות על תקשורת לווינים, תקשורת מחשבים, אינטרנט, סלולר ומה לא – וכל זה בספר שנכתב בסוף שנות החמישים.
    זהו ספר "המדע הבדיוני שהפך לאמיתי" הכי טוב – קלאסיקה טהורה.

כתיבת תגובה

